Aero L-29 výr. č. 290111
45. dpzlp, 3. letka
kpt. Antonín Hromada†, kpt. Vlastimil Klouček †
Dolany okr. Plzeň- sever 26.3.1965
Hezký snímek letounu L-29 1. série "0102" / www.lietadla.com/
Dne 26. března 1965 prováděla posádka letounu L-29 trupového čísla "0111" noční sestup pomocí systému OSP na letiště Dobřany. V přední kabině letoun pilotoval kpt. Hromada, střelecký důstojník 3. letky 45. dělostřeleckého průzkumného leteckého pluku. V zadní kabině seděl dělostřelecký pozorovatel kpt. Klouček. Let "Delfína" byl během hluboké noci sledován radarem ŘL a vše probíhalo až do 01:27 hod normálně. V tu dobu letěl stroj na odletovém kurzu 049° ve výšce 1500m, a řídící očekával, že pilot provede standartně zatáčku o 180° s prvním vybočením doprava tak, jak bylo publikováno v přibližovací mapě, a nasadí na finále. Namísto toho radarová stopa ukázala ostrou zatáčku doleva a letadlo začalo rychle ztrácet výšku. Na volání řídícího pilot neodpovídal a letoun z obrazovky radaru v poloze asi 10km severovýchodně od Plzně zmizel.
Po letounu bylo vyhlášeno pátrání. Jeho trosky byly brzy nalezeny rozmetané asi 1,5 km severozápadně obce Dolany. Letadlo dopadlo do lesa kurzem 010°, pod úhlem 30-35° značnou rychlostí, kolem 500km/hod. Stroj vyhloubil mezi stromy mělký kráter a zcela se roztříštil, trosky se rozlély až do vzdálenosti několika set metrů. Oba letci okamžitě při dopadu zahynuli. Kpt. Klouček zažil v roce 1959 u obce Žilov, tedy jen několik kilometrů západně Dolan havárii B-33, kterou bez úhony přežil /viz ZDE/. Tentokrát mu již osud příznivě nakloněn nebyl.
Vyšetřovací komise zkoumala nalezené části letounu, díky totální destrukci měla ale velmi ztíženou práci. V rámci vyšetřování byly provedeny znalecké expertýzy trosek. Nebyly nalezeny žádné známky technické poruchy, letoun dopadl s pracujícím motorem. Za pravděpodobnou příčinu katastrofy bylo nakonec označeno krátkodobé usnutí pilota / mikrospánek/. Letoun se tím pravděpodobně dostal do nezvyklé polohy, kterou se kpt. Hromadovi již nepodařilo vybrat. V době nehody byly v letištním prostoru i poblíž místa nehody nalezeny dvě metorologické sondy amerického a čs. původu, nebyla ale prokázána srážka letounu žádnou z nich. Jak se praví ve vyšetřovacím protokolu, není tato možnost úplně vyloučena.
Tato dávná tragédie má tedy své otazníky a už nikdy se nedozvíme, co přesně se té noci severně od Plzně ve vzduchu stalo. Událost na místě dodnes připomíná kráter po dopadu a skromná pamětní deska se jmény letců, kteří zde osudné noci zahynuli.
kpt. Antonín Hromada / foto- Alexandra Lövyová/ kpt. Vlastimil Klouček /foto- Vlastimil Klouček ml./
Letoun během dopadu vytvořil ve stromech rozsáhlý průsek /foto - vyšetřovací spis- VUA Praha/
Letadlo se po dopadu zcela roztříštilo /foto VUA Praha/
Fragmenty stroje nalezené v okolí místa havárie v r. 2018
Fragment palubních hodinek | Indikátor polohy podvozku |
Fragmenty z hydraulické instalace a elektrovýstroje
Lopatky proudového motoru M-701
Pomník na místě havárie
Dcera pilota letounu kpt. Hromady, paní Alexandra Lövyová s vnučkami při návštěvě místa během výročí události
Prameny:
- vyšetřovací spis -VUA Praha fond MNO 1965
Pavel Krejčí 11.2018