MiG-21MF   ev. č. 5494

 

1. stíhací let. pluk, 1. letka

 

npor. Petr Dubovský

 

Černovice okr. Tábor   22.7.1980

 

 Letovou fotografii "šedivky" 5494 se mi nikde nepodařilo dohledat. Na tomto efektním  snímku je stroj "4175", rovněž z poslední, dvacetikusové dodávky MiGů-21 verze MF, která proběhla v září 1975. Stroj na snímku přežil v aktivní službě svého "bratříčka" o celých pětadvacet let, vyřazen byl v r. 2005.

Foto : Petr Soukop

 

 Vzhledem k tomu, že o letoun přišlo čs. letectvo poměrně brzy, jsou jeho snímky poměrně vzácné. Několik fotografií se nachází na stránkách www.pilotialetadla.cz. Na tomto snímku  pořízeném na stojánce českobudějovického letiště do kabiny "5494" nastupuje mjr. J. Falta.

 

 

 

mjr. Peter Dubovský  / foto: R. Palička /

 

 

Horké chvilky zažil 22.7. 1980 v kabině MiGu-21MF " 5494" mladý pilot 1. slp npor. Petr Dubovský. Pilot plnil toho dne cvičení č.95 osnovy stíhacího letectva, tedy přepad cíle v radiolokačním řetězci ve výšce 3500m v oblačnosti. Po startu z letiště v Českých Budějovicích pilot přešel na spojení na naváděcí stanoviště, které mu vydávalo pokyny pro zachycení cíle. Ten představoval druhý letoun MiG-21MF pilotovaný npor. Bakalářem. Vše probíhalo hladce jako podle učebnice, pilot zachytil cíl a zahájil zteč pro cvičný odpal rakety. Ve vzdálenosti 2,9 km provedl simulovanou střelbu a na pokyn VS se odpoutával razantním manévrem od cíle. Manévr prováděl podle přístrojů, v husté oblačnosti. Během odpoutání dosáhl náklon asi 60° při stálém dotahování řídící páky. Během toho ztratil npor. Dubovský přehled o poloze letounu a přetažením uvedl stroj do "druhého režimu". To se projevilo třesením a kolébáním letounu se současnou ztrátou výšky. Pilot zapnul forsáž, ztrátu výšky se snažil kompenzovat dalším přitahováním. Letoun se ocitl v nezvyklé poloze, na což pilot reagoval stisknutím tlačítka "PŘIVEDENÍ". Zapnutí tohoto režimu autopilota umožňuje automatické srovnání letounu do normální polohy. Letoun měl již ale příliš malou výšku i rychlost, aby systém včas letoun z nezvyklé polohy vyvedl. Pilot se ve výšce  1000m rozhodl provést katapultáž. Vystřelovací sedadlo KM-1 zafungovalo na jedničku,  pilot bez zranění přistál na padáku. Svědci v obci Černovice, kteří událost viděli ze země popisovali v roce 2018 autorovi webu chvíle, kdy spatřili letoun, který se vynořil z mraků a řítil se na obec. Jako zázrakem letoun za ohlušujícího rachotu minul poslední domy v obci a narazil do stráně o kterou se roztříštil. Na místě nehody byl nalezen neporušený záznamník letových parametrů SARP, ze kterého byly získány informace o letovém režimu, do kterého se v posledních fázích letoun dostal. Zajímavostí uvedenou ve vyšetřovacím spisu je, že obyvatelstvo ještě před zabezpečením místa příslušníky SNB a armádou zcizilo 47 nábojů do palubního kanonu GŠ-23. V místním rozhlase byla tedy tlumočena rázná výzva SNB, aby hříšníci munici vrátili, což se také stalo.

Za příčinu nehody byly označena chybná pilotáž. Npor. Dubovský nesprávně rozdělil pozornost při odpoutávání od cíle v oblačnosti a nechtěně uvedl letoun do nezvyklé polohy.

 

   

Místo nárazu do stráně 1980/2018

 

Zbytky kabiny /VUA Praha/

 

   

 Překryt kabiny na dvoře domu č.p. 175 1980/2018

 

 

Fragmenty nalezené na místě dopadu MiG-21MF "5494"

 

 

 

   
Část povrchu stroje- uchycení aerodynamické brzdy? ?

 

   
? z kanonu GŠ-23 Fragmenty motoru R-13

 

   
Tablo signalizace z kabiny stroje Detail tabla

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis- VUA Praha

Pavel Krejčí 2.2019