Aero C-3B-403     TH-18

 

29.Let. pluk

 

por.Tesárek +2

 

Hradčany u Mimoně, 19.6.1953

 

Letoun odstartoval krátce po půlnoci dne 19.6. 1953 na úkol nočního bombardování. Letoun startoval mírně po větru,naložený stroj  byl po vzletu snášen  doprava. Pilot předčasně zavřel vztlakové klapky, došlo k prosednutí a stroj zachytil o vrcholky stromů. Letoun ještě přelétl Černý rybník, ale pak havaroval do lesa jihovýchodně od letiště. Nehody si nikdo nevšiml, to, že letoun chybí bylo zjištěno až v 01:20, asi 20 min. po plánovaném přistání. Nepřítomnost letounu zjistil velitel letky por.Novotný, vydal se tedy za řídícím létání, ten mu sdělil, že letoun  přistál v 00.45. Následně bylo zjištěno, že řídící létání omylem zapsal přistání jiného stroje a rozběhlo se rozsáhlé pátrání. Teprve následující den ráno, tedy 20.6. nalezla průzkumná hlídka jediného přeživšího-radiotelegrafistu por.Trachulce. Ten vypověděl, že se probral z bezvědomí až ráno po nehodě, slyšel ještě mluvit i navigátora. Por. Trahulec se rozhodl vyrazit pro pomoc, takže se snažil doplížit k silnici na Kuřivody. Celý den se plazil, večer vysílením usnul a teprve po 33 hodinách byl zachráněn! Navigátor mezitím ve vraku zemřel. Vyšetřování případu si vzal na starost zástupce velitele letectva gen.mjr Josef Vosáhlo. U 29.leteckého bombardovacího pluku padaly tresty. Byla zjištěna řada nedostatků v zajištění létání a v organizaci pátrací a záchranné služby.

 

 

 

   
   
   
   
   
   
   
   
   

 

Prameny:

-vyšetřovací spis VUA Praha

Pavel Krejčí 2014