C-6 / Bücker 181/  výr. č. 32, arm. ozn. C 6-22,

 

trup. ozn. /pravděpodobně/ UA-22

 

Let. učiliště Prostějov

 

let. dorostenec Vlastimil Hanzl

 

Hrubá Voda okr. Olomouc   13.6.1946

 

 

 Ilustrační obrázek C-6

 

Během cvičného letu dne 13.6.1946 se v Mariánském údolí, asi 8 km severovýchodně od Olomouce zřítil cvičný stroj C-6. Jeho pilot, let. dorostenec Vlastimil / některé prameny uvádějí chybně Emil / Hanzl při havárii zahynul. K nehodě došlo údajně v silné bouřce. Stroj narazil do strmého svahu nad obcí Hrubá Voda a byl zcela zničen.

 

 Vlastimil Hanzl / spodní řada třetí zprava/ na společném snímku prvního turnusu pilotů v Letecké učilišti v Prostějově. Kurzisté nastoupili v září 1945, 1. června 1947 byli z pokračovacího kurzu slavnostně vyřazeni jako vůbec první piloti vycvičení po 2. sv. válce v čs. letectvu. / foto- Dušan Schneider, Osudy Letců/

 

 

 

Hrob Vlastimila Hanzla se nachází v Turnově na Liberecku / M. Lašťovka, vets.cz/

 

   
Pohled z místa havárie do Mariánského údolí směrem k Olomouci Místo dopadu letounu C-6

 

   

 Na místě se dodnes nachází velké množství povrchových plechů ale i drobností z konstrukce.

 

   
Zajímavé značení plechů svědčí o jeho původu z německých zásob Štítek z agregátu, rovněž německého původu.

 

 Části letounu nalezené na místě havárie v r. 2019

 

 

 

 

 

   

               1- Výrobní štítek stroje

                     2- Ciferník variometru

 

 

   
         3- Ciferník otáčkoměru    4- Schránka na dokumenty

 

 

   
Část rámu kabiny Vnější část rámu

 

   
Plexisklo z bohatého zasklení překrytu kabiny ?

 

   
Odlitky z německé produkce Kód R.8- 181- původní německé označení z kusovníku BÜ 181

 

   
Další odlitek s označením BÜ 181 Kovové chránítko na krabičku zápalek.

 

 

   

 Palivové filtry a jejich umístění  / foto- www.tnmc.cz/

 

 

   

 Krycí plech z kořene křídla kryl náběžnou hranu v oblasti centroplánu.

 

 Instruktážní štítek z podvozku

 

 

Vyšetřovací spis se k této nehodě zřejmě nezachoval. Spisy z období 1945- 1948 byly zatopeny při záplavách v r. 2002. Většina z nich byla následně zlikvidována. K nehodě tudíž neexistují fotografie ani zákresy. Za pomoc s nalezením místa dopadu velice děkuji panu Pavlovi Petrželovi. Bez něj bych neměl v rozlehlém terénu u hranice vojenského prostoru Libavá šanci. Pan Petržela v minulosti místo nalezl na základě vyprávění pamětníků. 

 

 

Pavel Krejčí 5.2019