Focke Wulf Fw 190A-6       W.Nr. 470594

 

"žlutá 9"

 

3. Staffel I./Schlachtgeschwader 152

 

Lt. Willy Gumpert

 

Bedihošť okr. Prostějov  25.8.1944

 

 

Ilustrační snímek FW 190A-6

 

 

 

 

 

Instruktor SG 152 Lt. Willly Gumpert zahynul v troskách svého Fw 190 poté, co se zřítil na budovu četnické stanice v Bedihošti. / via J. Šašek/

 

Text - Jiří Šašek:

Dne 25. srpna 1944 vyčlenila americká 15. letecká armáda celkem 337 čtyřmotorových bombardérů a 318 doprovodných stíhaček k útoku na pobočku vídeňské továrny Flugmotorwerke Ostmark GmbH v Brně-Líšni, na pobočku hamburské firmy Klöckner Flugmotorenbau GmbH v Kuřimi u Brna a na letiště Luftwaffe v Prostějově a Brně-Slatině.

Na prostějovské letiště mezi 11.28 a 11.31 velmi přesně odhodilo své pumy 72 Liberatorů od 55. bombardovacího křídla, které předchozího dne čelilo ostrému útoku německých stíhaček nad Jindřichohradeckem. Z Prostějova se sice na poslední chvíli pokusila odstartovat část zkušených pilotů Fw 190 od Einsatzkommanda I./SG 152, než však němečtí letci stačili nabrat potřebnou výšku, vrhly se na ně z převýšení americké doprovodné stíhačky P-51 Mustang od 31. stíhací skupiny a P-38 Lightning ze stavu 14. stíhací skupiny. Podle nejnovějších výzkumů sestřelili američtí stíhači osm Fw 190 bez vlastních ztrát. Sedm německých pilotů zahynulo a pouze jediný vyvázl se zraněním po nouzovém přistání.

První a zároveň nejcitelnější ztrátu zaznamenala I./SG 152 již krátce po startu přímo v obci Bedihošť v bezprostřední blízkosti letiště. „Za několik minut znenadání vidíme německé letadlo Fw 190 a těsně za ním po každé straně jednu spojeneckou stíhačku,“ popisuje sestřel Vladimír Vláčil z Bedihoště. „Poprvé jsem během několika vteřin mohl zblízka pozorovat nikoliv souboj, ale zničení německého letadla. To letělo stále stejným směrem, a jak do něho spojenecké stíhačky střílely, vždy z něho něco odpadlo. Pak naskočily u motoru letadla plamínky a během dalších vteřin již motor hořel. Z klesajícího letadla se valil černý dým. Vzápětí následoval pád letadla provázený mrakem kouře nad naší obcí.“

Sestřelená německá stíhačka dopadla přímo na budovu bedihošťské četnické stanice, jako zázrakem však nikdo neutrpěl zranění. V troskách zříceného Fw 190A-6 (W. Nr. 470594) „žlutá 9“ v Bedihošti po souboji s P-51 zahynul mimořádně zkušený instruktor Lt. Willy Gumpert od 3./SG 152.

 

Lt. Willy Gumpert se narodil 4. ledna 1913 v Siegburgu jako syn Maxe Gumperta a jeho ženy Wilhelmine. Vyrůstal se třemi sestrami a jedním bratrem v rodinném gastronomickém podniku v Siegburgu-Wolsdorfu. Jako malý chlapec se chtěl stát pilotem, a proto se již v roce 1936 přihlásil k Luftwaffe. Po pilotním výcviku byl zařazen k jednotce vyzbrojené střemhlavými bombardéry Ju 87 Stuka a na základě dosažených úspěchů získal dne 21. srpna 1942 jako pilot 7./StG 77 Německý kříž ve zlatě. Není jistě bez zajímavosti, že v blízkosti obce Bedihošť se při cvičném letu dne 14. března 1944 zřítil Fw 190F-3 (W. Nr. 670912) „žlutá 2“ od téže 3./SG 152, v němž zahynul Lt. Wilhelm Balensiefer, narozený 1. srpna 1922 rovněž v Siegburgu! Informace ZDE. Pochován byl na místním hřbitově v bloku LA, hrob č. 16, zatímco Lt. Gumpert odpočívá v bloku LB, hrob č. 11.

Prameny:

Šašek Jiří, Zapomenuté letecké bitvy, 2016

Bezrouk Zdeněk, Dvořák Jaroslav, Kirchner Radek, Kouřil Jaromír, Pod pásy tanků, pod křídly letadel, 2015

 

 Budova č.p. 5 v Bedihošti, dříve četnická stanice,  na snímku z roku 2017

 

Pavel Krejčí 5.2019