Škoda-Dewoitine D. 1.3

 

Let. pluk 4, 40. letka

 

čet. dsl. Jaromír Žižka

 

Předměřice okr. Hradec Králové   21.3.1935

 

 Škoda D. 1  / ilustrační obrázek/

 

 

Dne 23.3.1935, tedy rok poté, co nedaleko letiště v Hradci Králové zahynul při nehodě D. 1.2 četař Doležal, došlo za podobných okolností k nehodě stroje  D. 1.3. Aktérem této havárie byl čet. Jaromír Žižka, k nehodě došlo při plnění stejného úkolu- nácviku akrobacie. Na rozdíl od čet. Doležala měl čet. Žižka štěstí, z letounu se mu podařilo vyskočit na padáku a utrpěl pouze lehčí zranění.

K události došlo krátce po 9. hodině ráno. Čet. Žižka nacvičoval v prostoru Předměřic akrobacii ve výšce 1000m. Patnáctiminutovou akrobacii měl zakončit vývrtkami. Vývrtka vpravo probíhala normálně a pilot ji bez problému vybral. Do vývrtky vlevo přešel pilot z pomalého výkrutu. Uvedl, že letoun se neotáčel obvyklým způsobem a rotaci nebylo možno zastavit. Pilot zkoušel vývrtku vybrat pomocí kormidel i za použití motoru, vše bylo ale marné. Po dvanácti otočkách se pilot rozhodl vyskočit na padáku. Samotný průběh opuštění letounu byl velmi dramatický, odpor vzduchu a setrvačné  síly přitiskly pilota horní polovinou těla k trupu letadla. Po vynaložení velkého úsilí se ale pilotovi nakonec podařilo stroj opustit. Během toho se udeřil do kolena, a vrchlík padáku který se sám otevřel, se o padající letoun  částečně roztrhl. Pilotovi se přesto podařilo přistát na padáku a život si tak  zachránil. Letadlo, jakoby zlomyslně, po seskoku pilota samo ve výšce asi 300 metrů zastavilo otáčení vývrtky. Střemhlav dopadlo na pole, asi 70 m od řeky Labe, východně od Předměřic. Nárazem se zarazilo do země, motor byl vyproštěn z hloubky více než dva metry.

Za příčinu nehody byl označen atypický druh vývrtky, který se pilotovi nepodařilo vybrat.

 

 

Letoun se zaryl téměř z poloviny do měkkého terénu. Všechny trosky byly tehdy pečlivě vyproštěny, na místě se dnes nenachází žádné stopy po havárii.

 

Prameny:

Vyšetřovací spis - VUA Praha

 

Pavel Krejčí 8.2019