Messerschmitt Bf 109K-4     W. Nr. ?

 

III./ Jagdgeschwader /JG/ 27

 

neznámý pilot

 

Praha- Hloubětín   20.4.1945

 

 Ilustrační obrázek Bf 109K-4 JG 27 

 

 

 

 

 

 

Znak JG 27

 

Dne 20. dubna 1945 došlo v prostoru mezi kbelským letištěm a Horními Počernicemi ke střetnutí mezi americkou 355. stíhací skupinou a německou III./JG 27. Američtí stíhači se po celý den snažili blokovat činnost proudových Me 262 z ruzyňského letiště, které zejména 19. 4. 1945 dokázaly účinně napadnout spojenecké bombardovací svazy. Krátce před polednem ze Kbel proti Američanům vzlétli němečtí letci od III./JG 27. Jakmile však začali nabírat výšku, vrhly se na ně z převýšení hbité Mustangy. Příslušníci 355. stíhací skupiny nárokovali sedm sestřelených a čtyři poškozené Bf 109. Přestože se podle amerických hlášení pokoušeli zaskočení němečtí letci agresivně a odhodlaně bojovat, projevila se jejich nezkušenost a nevýhodnost situace, takže nedokázali sestřelit žádný americký letoun.

 

V roce 2016 jsem při pátrání po případných pamětnících tohoto souboje narazil na okraji Hloubětína, konkrétně v části zvané Hutě, na jednoho svědka, který uvedl, že na samém konci války se do stráně nad dnešním hotelem Pramen zřítilo jedno sestřelené německé letadlo a zabořilo se přídí do země. Pilot se zřejmě zachránil na padáku, žádného mrtvého ve vraku neviděl. Trosky byly odklizeny až po válce, Němci je již neodváželi.

 

 

Prostor dopadu- v současné době zarostlá stráň s velkým množstvím navezeného odpadu.

 

 

Lt. Col. Claiborne H. Kinnard nárokoval během střetnutí 20. dubna 1945 dva sestřelené Bf 109 a třetí stroj téhož typu poškodil. Pilot jednoho ze sestřelených Messerschmittů měl dle jeho svědectví přes nízkou výšku úspěšně vyskočit na padáku, načež opuštěné letadlo po dopadu do malého lesíka explodovalo. Průběh tohoto souboje tak přesně odpovídá popisu pamětníka.

 

V současné době je hustě zarostlá stráň doslova zamořena odpadem a je zřejmé, že v předchozích desetiletích došlo i k zásadnějším terénním úpravám. Žádné hmatatelné důkazy havárie se proto dosud nepodařilo získat. Je na místě uvést, že v prostoru Hloubětína došlo dne 26. února 1945 také k tragické nehodě Bf 110 od I./NJG 102, dále 8. března 1945 ke srážce dvou Bf 109 od I./KG(J) 6 a dne 22. března 1945 k sestřelení sovětského průzkumného Pe-2 od 98. gardového samostatného průzkumného pluku. K případům se nedochovala policejní hlášení a výpovědi několika vypátraných pamětníků jsou poněkud rozporné. Jakákoliv svědectví či informace k těmto haváriím by tak mohla přispět k jejich hlubšímu objasnění.

Jiří Šašek 3.2020