Su-7BM   "5601"

 

20. sbolp, 10. LA

 

kpt. Jan Zikl

 

Proseč okr. Chrudim       11.10.1970

 

Hezký letový snímek SU-7BM  56. série  / zdroj. Jiří Vlach- Suchoj Su-7 v čs. vojenském letectvu ve fotografii nakl. Svět Křídel 2017 /

 

Dne 10.11.1970 došlo jižně od obce Proseč na Chrudimsku k letecké katastrofě, při které zahynul pilot 1. třídy kpt. Jan Zikl / 33let / .

Velitel 34. sbold se svým štábem prováděli toho dne prověrku bojové pohotovosti 20. stíhacího bombardovacího pluku spojenou s létáním na taktický námět. Za tímto účelem prováděly roje letounů SU-7 tohoto pluku průzkum po stanovené trati a následně  střelbu raketami S-5 na střelnici Bělečko. Poté, co měl odtříleno se roj letounů SU-7BM vedený mjr. Koporcem  se vracel do Náměšti.  Ve výšce 300m nad terénem za obcí Luže vlétl  do přeháňkové oblasti a poté do oblačnosti. Velitel roje nevydal  příkaz ke stoupání nad oblačnost a každý pilot řešil nastalou situaci " na vlastní pěst".  Tři piloti samostatně nastoupali nad oblačnost a vrátili se na domovskou základnu. Pilot čtvrtého stroje, tedy vedený pilot druhé dvojice, kpt. Zikl však stoupání nezahájil a v nízkém letu zachytil v rychlosti  650- 700 km/hod o vrcholky stromů ve stoupajícím terénu. Robustní stroj "suchar" s trupovým číslem 5601 na přídi vytvořil v lese  dlouhý průsek a roztříštil se o zem. Kpt. Zikl byl i se sedačkou vymrštěn z kabiny a dopadl před trosky letounu mrtev.

 

 

 

 

 Vyšetřovací spis- VUA Praha

 

Za bezprostřední příčinu katastrofy bylo označeno vlétnutí nepřipraveného roje do nízké oblačnosti. Na nehodě se podepsala i absence jasných příkazů velitele roje v nastalé situaci. Hlavní příčinou byla nesprávná organizace a příprava letu v rámci prověrky ze strany divize a jí podřízených svazků. Návrh k potrestání šel odspodu, od velitele roje, velitele  letky, zástupce velitele pluku / velitel nebyl v tu dobu přítomen/ a končil velitelem 34. letecké divize plk. L. Sochorem a  jeho štábem. Kritiku si vysloužil i ŘL, který nereagoval na hlášení předchozích rojů o zhoršování povětrnostní situace i  meteorolog 20. sbolp.

 

 

Na místě nehody v r. 2020

Do dnešních dnů patrný průsek v lese a mělký kráter v místě nárazu do země.

 

 

   

 Fragmenty nalezené na místě nehody v r. 2020

 

 

 Několik zajímavých částí jsem si vzal na památku. Stav po očištění. 

 

   

 

   

 Značky na lopatkách kompresoru turbospouštěče TS-21, který roztáčel motor AL-7 na zemi. Obrovský motor dokázal vyvinout  max. tah téměř 100kN

 

 Skromný pomník připomínající havárii kpt. Zikla se nachází u nedaleké lesní cesty, několik stovek metrů od místa nárazu.

 

 

Pavel Krejčí 4.2020