Aero L-29   výr. č. 993237

 

"3237"

 

1. slp  České Budějovice

 

pilot: mjr. Zdeněk Koutník

 

Lišov okr. České Budějovice    8.9.1974

 

L-29 1.slp / M. Irra-  Aero L-29 Delfín v čs. letectvu" Jakab Publishing 2015 /

 

V neděli 9. září 1974 krátce po 13. hod. odstartoval z letiště v Českých Budějovicích letoun L-29 trupového čísla 3237. Stroj vyrobený v r. 1969 náležel do stavu 1. stíhacího leteckého pluku a byl zařazen do systému ostrahy státních hranic. Z tohoto důvodu byl stroj vyzbrojen dvěma kulomety vz. 17/7,9N což byly trofejní kulomety MG 17 ráže 7,92 mm pocházející ještě německé válečné výroby. Pilot, mjr. Zdeněk Koutník odstartoval na pokyn radarového střediska protivzdušné obrany proti pomalu letícímu cíli v oblasti DOBERSBERG, který se přibližoval ke státní hranici. Cíl, jemuž bylo přiděleno číslo 3707 byl později identifikován jako stroj Cessna, se však ještě před hranicemi otočil a tak byl mjr. Koutníkovi vydán pokyn k návratu na základnu BUDĚJOVICE. Krátce na to, kolem 13,50 hod byl zjištěn nový cíl letící asi 10 km od státní hranice. Ozbrojený dobrák Delfín byl tedy pilotem opět nasměřován k "Vysoké modré zdi". Vzápětí se ale vyskytl problém. Motor začal samovolně zvyšovat a snižovat otáčky se současným efektem připomínajícím pulzáž motoru. Pilot stáhl otáčky na volnoběh, zapnul izolační ventil a pozvolna přidával plyn. Otáčky motoru začaly nabíhat, vzápětí se ale ozvaly duté rány. Motor ztratil tah, pilot ohlásil VS vysazení motoru a protože terén se nezdál vhodný pro nouzové přistání  ručně odhodil kabinu a provedl katapultáž. Stroj dostal katapultáží sezhora "kopanec" do přídě a  pod strmým úhlem zamířil k zemi . Dopadl na pole nedaleko obce Lišov, pilot přistál na padáku nezraněn opodál. Trosky stroje se nárazem rozhodily do vzdálenosti asi 150 metrů a došlo požáru trupu a motoru.

Bezprostřední příčinou nehody byl dvojitý hluboký pokles otáček motoru a ztráta tahu v důsledku zadírání plunžrů palivového čerpadla. Technickou expertýzou byla zjištěna koroze a mechanické nečistoty  na některých částech palivového systému. Byly přijata opatření technického rázu, která měla tyto problémy do budoucna eliminovat. Na činnosti pilota nebylo shledáno závad, komise se jen pozastavila nad malým náletem pilota v poslední době, za poslední tři měsíce před nehodou jen šest letů v celkové době trvání čtyř hodin. Přijatá opatření, mimo těch technických, byla spíše formálního charakteru- "lépe analyzovat", " více sledovat", "kriticky se zabývat" atd...

 

 Snímky z místa nehody- VUA Praha

 

 

1974 2020
   

 

   

 

 Na místě nehody v r. 2020

Drobné fragmenty nalezené na poli v r. 2020. Instruktážní štítek z přední kabiny /žáka/ , zbytek polohového světla, plexiskla z kabiny atd...

 

   

 

   
Zrcátko fotokulometu Zbytek POMky

 

 Pavel Krejčí 4.2020