Nord Aviation  N3202

 

F-BFHA

 

pilot:  Léon Biancotto

 

Bratislava- Vajnory        29.8.1960

 


 Poměrně vzácný barevný snímek stroje. Zde na letišti v britském Coventry / www.airteamimages.com/

 

 

Léon Biancotto se svojí manželkou na fotografii pořízené v osudný den, krátce před havárií.

 

Ve dnech 28.8.až 4.9. 1960 uspořádal Svaz pro spolupráci s Armádou známý též zkratkou "Svazarm" na letišti Bratisla -Vajnory " První mistrovství světa v letecké akrobacii".  Je velmi zajímavé ponořit se do dobových materiálů k tomuto mistrovství.  Atmosféra, která z nich dýchá je jiná  než ze současných akrobatických soutěží. Událost to byla rozhodně  daleko skromnější, slovo "sponzoři" v té době ještě nikdo neznal. Řekl bych, že tehdejší soutěž měla daleko uvolněnějšího  ducha , přece jenom, nešlo ještě tolik o peníze za případné umístění, ale taky o sportovní soutěž samotnou. Bohužel, náladu všech zůčastrněných značně pokazila událost, která se stala 29.8 během tréninku, při které zahynul favorit celé soutěže, velice populární francouzský zalétavací pilot Léon Biancotto.

 

Program mistrovství / Gonzo Aviation/

 

 

 

Nehodu Léona Biancotta  vidělo ze země spousta lidí, včetně jiných akrobatických pilotů. Je zajímavé, jak se jejich výpovědi  vzájemně liší. Shodují se v tom, že pilot prováděl  pád po ocase, letadlo ale padalo dost dlouho s přídí vzhůru, pak přepadlo přes záda, namísto zamýšleného přepadnutí dopředu. Pilot tedy nastoupal do 700-750m a začal provádět celý komplex figur znovu. Provedl 1 1/2 výkrutu a uvedl letoun do vývrtky na zádech. Při tom manipuloval s plynem, aby urychlil točení. Po provedení 2 a 1/2 otočky následovalo plynulé vybírání do stanoveného směru ve výšce asi 350-400m.  Další popis se již v jednotlivých výpovědích  velmi liší. Po vybrání, stále na zádech letoun odtlačil asi 20-30° nad horizont. Letadlo přešlo náhle do většího podélného sklonu a zakymácelo se. Přešlo zřejmě  do vývrtky, některým se to ale zdálo být spíš strmou spirálou na zádech  doprava. Pád trval jen několik málo vteřin a letadlo narazilo do země, v poloze na zádech pod úhlem asi 70 °. Favotit mistrovství na místě zahynul před zraky ostatních soutěžících, organizátorů a své manželky. Bylo mu 33 let.

Přes tragickou událost se v závodech pokračovalo. Mistrovství pak dominoval tým Československa na Zlínech, konkrétně Z-226 Trenerech. Vítězem se stal Ladislav Bezák, druhý byl Jiří Bláka, třetí František Skácelík. Ze zahraničních závodníků se nejlépe unístil Rus Vasjenko /5. místo/ na JAKu-18P. Ke cti účastníků hlavně ze Západní Evropy a USA je potřeba podotknout, že v té době neměli stroje, které by se daly s našimi Trenery, případně JAKem srovnat. Někteří soutěžili na letounech Tiger Moth jiní na  Bücker Jungmeister, tedy cvičných strojích vyvinutých ještě  v období před 2. světovou válkou , což je značně nerovný souboj.

 

Skupinová fotografie devíti pilotů, kteří se probojovali do finále. Osm Čechoslováků, "bílá vrána"- Rus Vasjenko třetí zprava. /Gonzo Aviation/

 

Léon Biancotto během tréninku, krátce před smrtelnou havárií. / Archiv L. Trebatický via Gonzo Aviation/

 

 

 

 

Letoun krátce po dopadu  / NA Praha/

 

Z polohy vraku je zřejmé, že stroj dopadl naplocho v poloze na zádech, bez dopředné rychlosti

 

Tělo pilota uvězněné v kabině stroje na fotografii ve vyšetřovacím  spise označené červenou barvou.

 

 

 

Odklízení trosek / via L. Šolín /

 

 

 

 

 

Trosky letounu poté, co byly odstraněny z letištní plochy. / Gonzo Aviation/

 

 

 

Pracovní zápisky vyšetřovatelů nehody. / VUA Praha /

 

V Nár. Archivu se ve fondu SLI/ UCL zachovala pracovní verze vyšetřovacího spisu. Bohužel, oficiální závěry vyšetřování v něm nejsou uvedeny. Různé zdroje se rovněž tak rozcházejí v příčině nehody. Některé tvrdí, že šlo o chybu pilota, jiné hovoří o technické závadě - konkrétně o přerušeném táhlu výškovky.

 

 Organizátoři MS 1960  udělili na závěrečné ceremonii L.  Biancottovi diplom "In memoriam"

 

 

O tom, že na Léona Biancotta v jeho vlasti nezapomínají svědčí mimo jiné i skutečnost,  že skupina nadšenců provozuje v současnosti Nord 3202 s registrací F-AZND přesně v podobě,  v jaké  stroj L. Biancotta létal.

 

 

Prameny:

-Národní Archiv Praha , fond SLI/UCL

-archiv I. Sabo- Gonzo Aviation

 

Pavel Krejčí 6.2020