4x Junkers JU 52 

 

W.Nr   5277, 5699, 6246, 6414

 

3./ K.G.z.b.V. 101

 

Žacléř okr. Trutnov   24.3.1941

 

 Ilustrační obrázek Ju 52

 

 

 

 

 

   

 Svah, na kterém letoun "5699" havaroval byl v padesátých letech zalesněn.

 

 

Fotografie, kterou poskytnul Tomáš Smidovčin

 

Série fotografií od p. Vlastislava Hrkala:

 Ještě jednou "5699"

 

 

 

 

 

 Rozebraná letadla na nádraží v Žacléři

 

Dne 24.3.1941 kolem 17 hod. ve sněhové bouři na Rýchorách Rehorn při přeletu Krkonoš z dvanácti transportních letadel Junkers Ju 52 od K.G.z.b.V. 101 čtyři stroje nezvládly extrémní podmínky a nouzově přistály mezi Vernéřovicemi a Sněžnými domky. V jednom letadle uhořeli čtyři vojáci. Podle vyprávění Ernsta Rennera původem ze Sněžných domků se lidem z osady Rýchory podařilo zbylé posádky zachránit a letadla byla během jednoho týdne rozebrána a dopravena na železnici do Žacléře.   / převzato z www.vrtulnik.cz /

 

Ju 52, 5699, 95%
Fw. Krause Alfred F +
Gefr. Mammitsch Erich Bf +
Fw. Wieland Karl B +
Uffz. Buschmann Walter Bm +
Uffz. Schless Artur Bm, zraněn + 23.12. 1941


Ju 52, 5277, 70%
K.G.z.b.V. 101
Uffz. Vogt Alfred techn. Pers. zr. + 21. 12. 1941


Ju 52, 6414, 50%
K.G.z.b.V. 101
Uffz. Maierhöfer Karl F zr.
Ogefr. Zänker Rud. Bf
Gefr. Ludolf Walter Bm zr. + 23.12. 41



Ju 52, 6246, 75%
Hptm. Thomas Karl ( Staff. Kptn.) F zr.
Obltn. Schatz Paul B zr.
Fw. Schilling Franz Bm zr.      

 

Z Verlustu, který obíhá na internetu vyplývá, že kromě čtyř členů posádky ze stroje "5699" , kteří zahynuli přímo na místě v den nehody, zemřeli později ještě další tři vojáci. Je ale s podivem, že dle záznamu zemřeli až za půl roku v rozmezí tří dnů,  mezi 21. a 23. prosincem 1941. Tuto skutečnost si lze jen těžko vysvětlit. Zdá se, že půjde o omyl v datu, nebo je chybný celý záznam  o úmrtí. Záznam z internetu doplnil p. Jiří Šašek ještě zápisem z jiného zdroje, kde se jako příčina nehody uvádí: ""Notlandung am Berghang wegen Schneeschauer", tedy " Nouzové přistání na horském svahu kvůli sněhovým přeháňkám".

 

Panu Vlastislavu Hrkalovi se před několika lety vpodařilo dohledat místo, kde havaroval nejvíce poničený stroj , tedy W. Nr. 5699. Místo dodnes vykazuje znaky požáru.

 

Sbírka artefaktů z havarovaného stoje č. 5699- V. Hrkal

   

 

   

 

   

 Zajímavostí jistě je trojice francouzských pilotních odznaků- zřejmě suvenýry z Francie

 

   
Zbytky ciferníků- tlakoměr a teplota oleje... "Nádobíčko" navigátora

 

 
Tabatěrka jejímž majitelem byl zřejmě Gefr.  Erich Mammitsch  

 

 

 

 Pitotova trubice firmy Askania  z  JU 52 W. Nr 5699 -  sbírka P. Krejčí

   

 

Prameny:

archiv V. Hrkal

archiv J. Šašek

 

 Pavel Krejčí 6.2020