MiG-21US      "0746"

 

8. stíhací letecký pluk - Brno

 

pplk. Vladimír Mikeš †, mjr. Karol Bencalík †

 

Sokolnice okr. Brno- venkov      11.4.1989

 

 

Ilustrační snímek  MiG-21US / www.valka.cz / 

 

 

Při prostudování statistických údajů, které se týkají nehod letounů MiG-21 je zřejmá jedna zajímavá skutečnost. Zatímco poměr havárií jednomístných strojů spojených s úspěšnou katapultáží pilota k těm, kdy pilot zahynul vychází zhruba 2:1, u dvoumístných strojů verzí U, US, UM jde o poměr velmi neradostný. MiGy-21U a US zaznamenaly pět nehod, jejich piloti ve všech případech zahynuli, u verze UM šlo o poměr 3:2.

Jednou z těchto tragických událostí byla letecká katastrofa, která  se odehrála 11. dubna 1989 u obce Sokolnice v okrese Brno-venkov. Jejími aktéry byli dva zkušení piloti 8. slp, který v té době působil z letiště Brno - Tuřany. Pplk. Vladimír Mikeš /nar. 1949/ , pilot 1. třídy měl nalétáno 1746 hodin a měl funkci náčelníka bojové přípravy 2. divize PVOS. Mjr. Karol Bencalík /nar. 1956/, pilot 1. třídy, nalétal celkem 704 hodin, měl funkci zástupce velitele letky. Oba piloti byli rozlétaní za všech povětrnostních podmínek, na letovou akci dne 11.4. 1989 se pečlivě připravovali. MIG-21US  trupového čísla "0746" vyrobený v r. 1970 byl bez závad, od začátku provozu celkem nalétal 1989 hodin. Letoun byl ošetřován a na let připraven v souladu s technickou dokumentací. Papírově tedy vše do puntíku splněno, předpokládalo se bezproblémové splnění úkolu.

 

pplk. Vladimír Mikeš / foto via L.Šolín /

 

mjr. Karol Bencalík /foto via L. Šolín /

 

Piloti odstartovali v 11:42 na vývozní let vzdušného boje s pomalým, nízkoletícím strojem. Tím byl bitevní vrtulník MI-24, který se pohyboval v určeném prostoru jihovýchodně od Brna rychlostí 200km/ hod ve výšce 200 metrů nad terénem. Po vyhledání cíle provedla posádka "0746" zteč z výšky 1000-1200 metrů. V jejím průběhu však pilot postupně snižoval výšku pod minimální hodnotu stanovenou pro vybrání zteče. Po upozornění řídícího "Pozor na výšku!"  letoun zmírnil klesání s náznakem přechodu do horizontu. Pilot však zřejmě již přetáhl stroj  přes kritický úhel náběhu při současném spuštění forsáže. Prodleva při spuštění přídavného spalování činí 2-3 vteřiny a na tu dobu motor ztrácí tah. V kritických okamžicích jde o neskutečně dlouhou dobu. Letoun ztratil rychlost, prudce sklonil příď k zemi, přetočil se do polohy "na zádech" a pod velkým úhlem vrazil do země. Kritická situace trvala pouhých 5-7 vteřin. Piloti se nepokusili o katapultáž a oba při nárazu zahynuli. Rychlost letounu v okamžiku nárazu byla stanovena na přibližně 455 km/hod. Letoun vytvořil v měkké, jílovité půdě kráter asi 2 metry hluboký, trosky stroje se nárazem rozlétly do vzdálenosti maximálně 110 metrů, což svědčí o nízké dopředné rychlosti a poměrně malé kinetické energii.

 

Za příčinu této mimořádné letecké události byla označena chyba pilotáže. Jelikož se jednalo již o několikátou katastrofu MiGu-21 při plnění tohoto úkolu, vydal předseda vyšetřovací komice genpor. Remek zákaz provádět tyto nácviky na cíle pomalejší než 500km/hod. V souladu s tím byla přepracována osnova bojové přípravy.

 

Fotografie trosek stroje- OVL MO

Ač se to nezdá, toto je kabina stroje. Zřetelné jsou pouze mechanismy raketových motorů obou vystřelovacích sedaček.

 

 

 

Zadní část trupu s kormidly

 

 Soupis odepsaného materiálu. Armádní účetní byli důslední, je tam vše, od milionových částek po  "nátělník vzor 58" jednoho z letců za 9 Kčs.

 

 

Místo dopadu na snímku v roce  2020.

 

 

 

Nedaleko místa dopadu byl vybudován pomník, který připomíná tragickou událost.

 

 

Fotografii hrobu mjr. Bencalíka zaslal p. O. Šamárek. Hrob se nachází v obci Makov, na česko-slovenském pomezí.

 

 

 

Prameny:

- vyšetřovací spis k události - děkuji OVL SDK MO, jmenovitě plk. V Čermákovi  a plk. P. Chamradovi

- Miroslav Irra "MiG-21 1962-2005 -  2. díl" - Jakab 2008

 

Pavel Krejčí 10.2020