Aero MB-200.3          Letecký pluk 5

 

                        plk.let.Jindřich Maršálek +

 

                        npor.Václav Vyskočil +

 

                        čet.Otakar Sláma +

 

     Havlíčkova Borová okr.Havl. Brod 24.1.1938

 

                                                                                     Ilustrační snímek MB-200 Leteckého pluku 5 po nouzáku u Satalic

 

 

                                                                                           

                                                                    plk let.Jindřich Maršálek                                                npor.Václav Vyskočil

Letoun měl být dopraven po menší opravě z Prahy do Brna.Posádku tvořili velmi zkušení letci-plk.Jindřich Maršálek měl dle zápisníku letů zkušenosti s téměř vším, co u letectva v třicátých letech létalo.Létal stíhací, bombardovací i transportní stroje.Ani tyto zkušenosti posádku neochránily před fatálním malérem.V prostoru Havlíčkovy Borové se letoun dostal do husté mlhy a nízké oblačnosti.Posádka se zřejmě snažila nízké mraky podletět.Během toho letoun velkou rychlostí narazil do země a byl zcela zničen.Posádka na místě zahynula.

Místo jsem hledal na základě vzpomínek pamětníků z Borové.Podařilo se mi jej najít až na druhý pokus, poté co jsem si na leteckých snímcích z roku 1953 ujasnil,kde byla dřív louka a kde hrana lesa.Podařilo se najít několik drobných fragmentů, asi nejhezčí kus je úlomek vrtulového listu.Dle lomu na tomto úlomku je zřejmé, že vrtule byla v okamžiku kontaktu se zemí v otáčkách.Odpovídá to vyšetřovacímu protokolu-příčinou nebyla technická závada na stroji ale nezvládnutá pilotáž.

     
Místo havárie"U cihelny" Místo havárie  
   
     
            Špička  vrtulového listu                        Drobné fragmenty z letounu              Fragment s původní barvou
     

 

 

                                                                                                Svodka počasí 24.1.1938 a protokol/zdroj VUA Praha/

     

 

 

Za pomoc při zpracování této havárie děkuji Petru Lukešovi a VUA

 

Pavel Krejčí   1.2014