K-65A  / Fi 156 Storch/         v.č. 125 

 

B-0153

 

Bezpečnostní letectvo

 

kpt. Eduard Spousta

 

kpt. Jaromír Horák (STB)

 

plk. Viktor Linhart

 

Smrčná okr. Jihlava        22.12.1950

 

 Hezký snímek letounů K-65 Bezpečnostního letectva. V průběhu roku 1950 byly stroje převedeny z civilního rejstříku (OK-XXX) na značku Bezpečnostního letectva (B-XXXX). Během měnících se úkolů a několika reorganizacích se útvar přejmenoval na Bezpečnostní letku (1951-1953), Letecký oddíl Ministerstva vnitra (1953-1979), Leteckou správu FMV a SNB atd...V současnosti využívá Policie ČR pouze vrtulníky které byly z původních "Božen" (B-XXXX) v roce 2005  přeregistrovány  opět na  civilní značky OK-XXX. (Byl jim přidělen blok registrací OK-BYA až OK-BYZ)

 

 Barevné schéma stroje B-0153 / HR. models/ 

 

 

 

 

 

Dne 22.12.1950, pouhý den před tím, než vláda vyhláškou č. 781/1950-BL ukončila činnost tzv. Bezpečnostního letectva došlo nedaleko Jihlavy k letecké katastrofě stroje K-65A této policejní složky. Stroj letěl z Prahy do Břeclavi, ovšem zrádné počasí na Českomoravské vysočině dostalo posádku do úzkých. Z důvodu nízké oblačnosti a zhoršující se dohlednosti byl pilot nucen letět těsně při zemi. V prostoru Jihlavy bylo již počasí zřejmě naprosto nevyhovující, stroj se otočil a pokračoval zpět  přes Hybrálec na Smrčnou. V prostoru osady Stará Huť byl letoun spatřen svědky na zemi, jak v přízemní  mlze v malé výšce provádí ostrou zatáčku. Během ní letoun zachytil o zem a roztříštil se. Všechny tři osoby na palubě při nehodě zahynuly.

 

 

Snímek vraku B-0153

 

Místo dopadu letounu v r. 2021. Po havárii se na poli již nenachází žádné stopy.

 

 

 

 Zákres poslední fáze letu

 

 

 Prameny:

- archiv Libor Šolín

 

Pavel Krejčí 4.2021