North American T-28B Trojan   S/N 138179

 

OE-ESA

 

Red Bull, "The Flying Bulls" team , Salzburg, AT

 

pilot: Rainer Steinberger †

 

pasažér: Miro Majcen -těžce zraněn

 

Jickovice okr. Písek               20.6.2021

 

T-28B OE-ESA /Foto Markus Tatscher/

Jak letečtí fandové  jistě zaznamenali, v neděli 20.6.2021 došlo na území ČR k tragické nehodě historického letounu T-28B Trojan  ze "stáje" The Flying Bulls". Při nehodě zahynul pilot letounu Rainer Steinberger, akrobat a  showpilot známý i z leteckých dnů v ČR. Pasažérem stroje byl slavný slovinský fotograf Miro Majcen. Ten utrpěl těžká zranění a bojuje o život na popáleninovém centru nemocnice v pražské Vinohradské nemocnici.

 

 

 

Rainer Steinberger

 

 

Rainer Steinberger během předvádění T-28.

 

 

Miro Majcen, oficiální fotograf The Rolling Stones

 

Vyšetřování nehody je v kompetenci UZPLN, na závěrečnou zprávu si budeme muset ještě řadu měsíců počkat. Informace zde publikované jsou  neověřené domněnky, případně z médií a je potřeba k nim takto přistupovat. Průběžně budu tuto událost upřesňovat tak, jak budou z relevantních zdrojů chodit informace.  Finální pak bude Závěrečná zpráva UZPLN.

K nehodě došlo během přeletu z leteckého dne v polském Lesznu. Skupina letadel Red Bullu / B-25 Mitchell, P-38 Lightning, P-51D Mustang a T-28B Trojan/ měla na neděli 20.6.2021 naplánován návrat z akce "Antidotum Airshow Leszno 2021". Ta se konala v pátek 18.6. a sobotu 19.6. Skupinový let probíhal za VFR, dle letového plánu ve vzdušném prosturu třídy "G", tedy do 300m nad zemí. Zřejmě kvůli rozdílným přeletovým rychlostem letěly dvě dvojice. První odstartovala z Leszna B-25 + T-28, zhruba hodinu poté startoval P-38 a P-51. Vedoucím strojem první dvojice byl B-25 Mitchell s volacím znakem N6123C, který byl na spojení na FIC Praha.

První zprávy hovořily o tom, že letoun T-28 ohlásil na stanovišti FIC Praha nouzový signál "May Day" s tím, že má technické problémy  a krátce poté se zřítil v lese u Milevska. Z těchto prvních zpráv  se dalo usuzovat, že pilot zaznamenal problém, který ohlásil službě FIC, nejpravděpodobněji  vysazení motoru a k havárii pak došlo při "nouzáku který nevyšel"- pilot to nedotáhl na vyhlédnutou plochu. Těmto spekulacím nahrával i letmý pohled do mapy - kopcovitý terén ve kterém je nouzové přistání obtížné a rovněž tak snímek publikovaný složkami  HZS, na kterém je vidět vrtule letounu. Její listy nevykazují znaky, že by se při nárazu točila.

Později bylo upřesněno, že nouzový signál "May Day" byl vyslán  strojem  B-25 v době, kdy již letoun OE-ESA havaroval. Pilot B-25 informoval FIC o tom, že jeho "wingman" provedl vynucené přistání, havaroval a hoří. Pak nad místem katastrofy  kroužil, dokud se na scéně neobjevily záchranné složky (vrtulníky LZS a hasiči). Dále bylo upřesněno, že k nehodě nedošlo v lese, ale v rokli, která lemuje potok východně od obce Jickovice. Přitom pro nouzové přistání byly v okolí vhodné plochy. Jedna leží vlevo od směru poslední fáze letu, paralelně s roklí kde letoun dopadl. Bylo by zvláštní a ne příliš logické že by  pilot prováděl nouzové přistání směrem na obec Jickovice. Je ovšem možné, že k vysazení došlo v tak malé výšce, že pilot již neměl čas na výběr vhodného pole. Nechci ale o možné příčině nijak spekulovat, ve hře jsou zatím všechny možnosti. Vše bude časem zveřejněno UZPLN.  Pro vyšetřování případu bude jistě klíčová i výpověď osádky B-25, protože ti to měli z první ruky. Protože mě okolnosti nehody zajímaly, nedalo mi to a vypravil jsem se pár dní po nehodě přímo na místo. Ze stop přímo v terénu je vidět, že letoun narazil do země pod úhlem cca 20-30°. Před dopadem pod tímto úhlem sesekal vršky stromů a dopadl  konci rokle. Tam byl zřejmě zbržděn několika mohutnějšími stromy, došlo k rozrušení konstrukce a výbuchu palivových nádrží. Bezprostředně za místem dopadu byly trosky vymrštěny svahem který uzavírá rokli  a setrvačností vrženy dopředu, přes výběžek obilného pole do vzdálenosti 100-150m od místa nárazu. Zde, na kraji lesa pak torzo letadla shořelo. Podle některých kusých informací byl fotograf Miro Majcen z vraku při dopadu vymrštěn z kabiny a zůstal ležet v blízkosti rokle. Nebohý Rainer Steinberger zůstal ve vraku a uhořel. Při pohledu na spoušť na místě katastrofy se přežití někoho na palubě zdá naprosto neuvěřitelné. Je to z kategorie zázraků.  Nezbývá než přát p. Majcenovi, aby se z následků co nejdříve zotavil.

 

 

Následující fotografie chronologicky doplňují předchozí text.

 Antidotum Airshow Leszno. Sobota 19.6.2021  /foto:leszno24.pl/

 

 Antidotum Airshow Leszno /foto:leszno24.pl/

 

 Antidotum Airshow Leszno /foto:leszno24.pl/

 

Rainer Steinberger doprovázen Lightningem  P-38 týmu Flying Bulls. Zde je  ovšem v letounu C-11. /zdroj Facebook.com/

 

 

 

 

 Foto: Písecký Deník 

 

 

 

Foto: Písecký deník

 

 

 

 Foto: Písecký Deník

 

Vrtule stroje. Dle minimálních deformací se zdá, že se při nárazu netočila. Foto: HZS Jihočeského kraje. 

 

 Foto: Jana Urbanová-Písecký Deník  

 

 Foto: Jana Urbanová-Písecký Deník

 

 

 

Na místě nehody několik dní po události.

 

Sesekané vršky stromů, zdá se, že letadlo bylo bez náklonu. Pohled z místa dopadu proti směru letu.

 

Místo prvotního nárazu do rokle. Pohled ve směru letu. Stráň uzavírající rokli pak trosky vymrštila dál po směru

 

V místě nárazu stroj srazil několik stromů a došlo k výbuchu paliva.

 

Pohled ze stráně do směru odkud letoun přiletěl

 

V prostoru prvotního nárazu jsou vidět stopy po výbuchu paliva a požáru.

 

Okraj pole, kde shořela hlavní část vraku letounu. Rovněž patrné stopy po intenzivním požáru.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktualizace 3.8.2021

Jak již řada leteckých fandů zaznamenala, UZPLN 22.7.2021 ve svém "Rozboru bezpečnosti za II. čtvrtletí 2021" zveřejnil předběžné výsledky vyšetřovaní nehody u Jickovic. Dle něj byla příčinou nehody letecká nekázeň pilota T-28. Ten dle očitých svědků zahájil ve výšce asi 60m sudový výkrut kolem vedoucího letounu B-25. Pilot bohužel manévr nezvládl a narazil do zalesněné rokle.

 

 

Zdroj-UZPLN

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Letoun T-28B  Trojan S/N 138179

 

Dle www.aerialvisuals.ca/AirframeDossier:

1954

 

Constructed as a T-28B.

From 1954 to 1965

 

Taken on Strength/Charge with the United States Navy with BuNo 138179.

2 December 1974

 

Transferred to the Military Aircraft Storage and Disposal Center (MASDC) with inventory number 5T0024.

31 March 1982

 

To Time Aviation, Tucson, AZ.

April 1983

 

To Dennis G. Buehn, Long Beach, CA with new c/r N3905H (T-28B, 138179).

1984

 

To William E. Harrison, Tulsa, OK keeping c/r N3905H.

From 10 September 1984 to 16 September 1984

 

Raced as #33, named Slo-Moshun.
Competed at the National Championship Air Races in the Unlimited class. The primary pilot was Bill Harrison. Qualified in 29th place with an average speed of 274.512 mph. Raced in the Bronze race. Finished in 8th place with an average speed of 234.895 mph.

1986

 

To GWB Inc, Canby, OR keeping c/r N3905H.

January 1988

 

To Sigi Angerer, Innsbruck, Austria with new c/r OE-ESA.

1989

 

To Paul Doblinger, Innsbruck, Austria keeping c/r OE-ESA.

 

 

 Stroj S/N 138179 vyrobený v r. 1954 sloužil do r. 1965 u US NAVY k výcviku pilotů.

 

Zajímavou epizodou byla v září 1984 účast na  National Championship Reno Air Races, kde závodil pod číslem 33 jako "Slo-Moshun".

Foto jsem zatím nedohledal.

 

 

 V roce 1990 na Open-Airport-Day v Linz-Hoersching ještě předtím, než se stal součástí týmu Red Bull . Foto: Reinhard Jost

 

 

Stroj dlouhá léta působil na leteckých dnech po celé Evropě v markingu doplněném logem týmu Red Bull.

 

 

Od sezony 2016 stroj působil v novém, velmi slušivém kabátě. Zde na Airshow Zeltweg 2019 Foto: Ulrich Grueschow

 

 

 

 

Pavel Krejčí 6.2021