Z-281  v.č. 89        OK-AWR

 

Valašský Aeroklub-Valašské Meziříčí

 

František Plaček , Jan Blabla

 

Choryně okr. Vsetín           17.8.1946

 

 x

 Z-281 OK-AWR /via Zdeněk Bedřich/

 

 

 

Dne 17.8.1946 se u obce Choryně v okrese Vsetín (tehdy Valašské Meziříčí)  zřítil letoun Z-281 registrace OK-AWR. Letadlo pilotoval Jan Plaček (nar. 1918 v Hluku), majitel strojírny a slévárny  ve Valašském Meziříčí. Druhým členem posádky byl Jan Blabla (nar. 1921 v Juřince). Oba na místě dopadu letadla zahynuli.

Onoho dne  v 16:30 odstartovala z letiště Aeroklubu Valašské Meziříčí dvě letadla. Jejich cílem byly Dobromilice va Prostějovsku, kde měly posádky obou letadel shazovat propagační letáky na letecký den. Ten  se měl ve Valašském Meziříčí následujícího dne konat. Prvním strojem byl Z-181 OK-ZVJ, který byl řízen Janem Vlkem, majitelem továrny na  výrobu dřevěných hraček ve Valašském Meziříčí. Na pravém sedadle letěl Josef Černoch, který měl za úkol vyhazovat letáky. Druhým strojem byl již zmíněný Z-281 OK-AWR s posádkou Plaček/Blabla. Oba letouny letěly ve formaci ve výšce asi 300m, když se náhle nad obcí Choryně stroj OK-AWR odpoutal a v klesavém letu opsal širokou zatáčku nad obcí kterou ale neustále přiostřoval. Posádka OK-ZVJ  viděla, jak letoun poté, co dokončil zatáčku o 360° ve výšce asi 80m ztratil rychlost, příď stroje se vzepjala a stroj spadl do vývrtky. Jestli došlo k vysazení motoru a pilot nezvládl nouzové přistání nebylo jasné. (Některé pozdější zdroje mluví o tom, že letoun v nízkém letu zachytil o dráty vysokého napětí, v policejním spisu o tom ale není žádná zmínka). Dle hlášení Velitelství stanice SNB v Choryni někteří svědkové, kteří pád viděli ze země tvrdili, že letadlo spadlo dolů strmým letem, bez vývrtky.  Stroj dopadl pod úhlem asi 45° a rozříštil se. Oba členové posádky utrpěli smrtelná zranění jejichž podrobný popis je v hlášení uveden a není to vůbec hezké čtení. Celé okolí místa nehody bylo pokryto rozptýlenými letáky. Lidé v Dobromilicích se o nadcházejícím leteckém dni už nedozvěděli. Druhý stroj chvíli kroužil nad místem nehody a pak se vrátil na domovské letiště, kde posádka oznámila co se stalo a nákladním automobilem vyrazila na místo události.

Co se přesně na palubě stroje odehrálo se již nedozvíme, vyšetřovací spis se zřejmě  nezachoval. Svou roli mohla sehrát nezkušenost pilota. František Plaček byl údajně sportovním pilotem již v r. 1938, pak ale přišla válka a pilotní průkaz si obnovil až pouhých 14 dní před nehodou zkouškou před příslušnou komisí.  V poválečném období nalétal pouhých 5 hodin, což je zoufale málo na to, aby dělal ve vzduchu případné "bejkárny".  Letecký diplom a průkaz o složení zkoušky mu dokonce ještě ani z Prahy nestihly poštou  přijít. Jak se v policejním hlášení praví, roztříštěné letadlo mělo cenu 317 tis. Kč a bylo pojištěno u Vzájemné pojišťovací banky Slávie. Pilot Plaček byl pojištěn u stejného ústavu a to i pro případ úmrtí. Pojistku uzavřel 15.8. 1946 a pojistné zaplatil 17.8.1946 dopoledne, pár hodin před smrtí. Že by nějaká předtucha?

Trosky byly stráženy na místě do 20.8., kdy se dostavila na místo odborná komise z Ministerstva dopravy. Po prohlídce místa dala pokyn k jejich odvozu.

Jan Blabla byl pochován 19.8.1946 na Krásenském hřitově ve Valašském Meziříčí, František Plaček téhož dne v Hluku, okr. Uherské Hradiště.

 

 

 Nedaleko místa dopadu je umístěn pomník připomínající smutnou událost, ke které došlo onoho letního odpoledne 1946. Stav pomníku v r. 2022.

 

Pavel Krejčí 6.2022