North American P-51D-20-NA  44-72251

 

QP-A

 

336. Fighter Squadron, 4. FG, 8.AF

 

Lt. Col.Sidney Sterling Woods

 

Vestec okr. Praha-západ  16.4.1945

 

 Debden, duben 1945. Sidney Woods stojící na křídle svého 44-72251 čeká, až mu jeho mechanik připraví padákový postroj.

 

 

 

 

 

 Pózy pro fotografa. Woods se stal 26. února 1945 velitelem 4. Fighter Group, byl proto často focen. Piloti 8. Air Force která bázovala  v Anglii používali rozmanité prvky výstroje jednak vlastní, americké výstroje, ale populární byla i výstroj britská, určená pro RAF.

Výstroj Sidneyho Woodse na fotografii se skládá: 

-RAF Type C flight helmet se vloženými americkými sluchátky HS-38 "zatejpovanými" bílou páskou a zástrčkou US PL-354

-Brýle jsou klasické B-8 flight googles ( velmi častou alternativou byly britské Mark VIII) 

-Dýchač- Oxygen mask A-14 s "chamois liningem" (úprava masky u 8. AAF vlepením jelenicové lůže pro příjemnější nošení masky na obličeji) a mikrofonem T-44 s RAF konektorem.

 -Záchranná plovací vesta-B-3 Life preserver. vesta je vybavená RAF ditching whistle (signalizační píšťalkou) značky ACME a vlepeným DYE MARKEREM (pytlík s barvivem pro označení místa ztroskotání na vodní hladině).   

-Bunda- "druhá kůže" populární  fešácká A-2 pod kterou má na fotografii zřejmě důstojniockou košili v narvě "chocolatte", nebo "pink"                         

-Důstojnické gabardénové kalhoty v barvě "pink"

-V Anglii privátně zakoupené rukavice namísto standardních USAAF rukavic.

 

            /Ošemetnými zákoutími problematiky výstroje používané piloty USAAF mě provedl p. Viktor Plas, za což mu patří dík/

 

 

 Lt. Col. Sidney S. Woods s těmi, kdo se mu pečlivě starali o jeho plnokrevníka. S/Sgt. Foderick Lonier (crew chief), Sgt. Robert Easley ( armorer)

 

Na  16. dubna 1945 byly velením USAAF naplánovany rozsáhlé útoky proti pozemním cílům v Čechách, Německu i Rakousku. K útokům a cíle v Čechách bylo určeno hned sedm stíhacích skupin. Pět z nich bylo vyzbrojeno letouny P-51D Mustang (4., 78., 339., 355., a 364. FG), dvě (367., a 368.) létaly na Thunderboltech. 

Pro bojové akce nad Evropou dne 16.4.1945 byla 4. Fighter Group rozdělena na dvě sekce. Sekce "B" se v blízkosti Stuttgartu setkala s bombarovacím svazem, který doprovázela nad cíl - letiště Rosenheim-Gablingen. Během následujícího volného stíhání zničili letci této sekce na zemi 44 letadel a několik dalších objektů. Vše proběhlo bez jediné vlastní ztráty.

  Rozdílně se vedlo sekci "A" tvořené letouny 335 a 336. FS., vedené Lt. Col. Sidney Woodsem. Ta  odstartovala krátce po poledni ze základny Debden s cílem zničit německé letouny, které se dle fotoprůzkumu nacházely ve velkém množství na letištích Praha- Kbely, Letňany a Ruzyně. Hlavním cílem byly Kbely. Po třech hodinách letu, v 15 hodin vstoupily stroje od západu do prostoru Prahy. Všech 40 Mustangů sekce "A" se širokým obloukem vedeným jižně vyhnulo městu, východně od Prahy se zformovalo do útoku a nízkým letem přihnalo nad letiště Kbely.  Několik prvních útoků na letiště  proběhlo relativně v poklidu a reakce  protiletecké obrany byla chabá. Vše se ale změnilo po několika minutách, kdy se nad východním okrajem Prahy rozpoutalo peklo. Hustá a přesná palba flaku během dalších náletů zasáhla velké množství útočících Mustangů a několik jich poslala k zemi. Nejvíce zdecimovaná byla 336. Fighter Squadron, které přišla o šest letounů. Capt. Leroy Carpenter a Capt. Carl R. Alfred zahynuli, ostatní piloti měli více štěstí a buď opustili letouny padákem, nebo nouzově přistáli. Zasažen byl i stroj Lt. Col. Woodse. Tento pilot po třetím útoku ohlásil, že mu klesá tlak oleje v motoru, což pro jeho stroj 44-72251 znamenalo "konečnou". Woods ještě ohlásil, že bude z letounu skákat na padáku, v nepřehledné situaci která nastala  jej ale nikdo neviděl. Lt. Col. Woods si ale seskok evidentně zakrátko rozmyslel a klouzavým letem pokračoval  na jih od Kbel. Motor jeho stroje se zřejmě již zadíral a neposkytoval  tudíž tah potřebný k letu v horizontu, Woods si urychleně vybral vhodnou plochu, která se nacházela u bývalého zahradnictví "U Jelínků" ve Vestci a poškozený Mustang bez většího poškození posadil na pole. Zaměstnanci zahradnictví tak byli podle kroniky Vestce  mezi prvními kdo u letadla byl. Woodsův vnuk později přinesl zprostředkovanou vzpomínku. "Prvním člověkem kterého jsem potkal byl sedlák, kterému jsem ukázal hedvábný šátek s vytištěnou mapou Evropy...Zavedl mě do domu a řekl mi, abych zde počkal. U umyvadla jsem setřel krev, která mi tekla na hlavě , a trochu se vzpamatoval. Přitom jsem za sebou uslyšel kroky. Dveře se otevřely a v nich stál sedlák doprovázený  několika vojáky se zbraněmi.... Woods dále vzpomínal, jak se později, eskortován vojáky, ocitl na velkém náměstí v Praze, kde na něj udělala dojem velká socha jezdce na koni, sv. Václava...

 

 

 

MACR 14130 /via Filip Vojtášek/

 

 

Sidney Woods, narozen 25.7.1917 v Texasu vstoupil do armády v r. 1939. Byl zařazen ke kavalérii, ale brzy byl převeden do pilotního výcviku. Pilotní křidélka si na uniformu připnul v r. 1941. V jižním Pacifiku létal u 49. FG na strojích P-40 a P-38. Během 112 misí se mu podařilo sestřelit dvě japonská letadla. (jednu G4M Betty a jednoho Ki-43 Oscar) V r. 1943 se vrátil do Států a zakrátko byl vyslán opět do boje, tentokrát do Evropy. U 479. FG létal v období od dubna do září 1944 na P-38 Lightning. Poté byl přidělen ke 4. FG vyzbrojené Mustangy. Pro svoje zkušenosti byl určen do funkce zástupce velitele skupiny, později, 26. února 1945 se stal jejím velitelem. Jeho slavným dnem byl 22. březen 1945, když během jediné akce sestřelil v blízkosti letiště Fürstenwalde východně od Berlína pět strojů Fw 190. Dlužno dodat, že šlo o bitevní Focke-Wulfy, které byly podvěšené pumami a byly napadeny krátce po startu. Piloti německých bitevníků zde spíše byli v pozici asfaltových holubů určených k odstřelu.

Popis akce zde:

 

Převzato z  www.spitfireperformance.com

Za tuto akci obdržel Woods  DFC.

 Citace k němu je zde:

DFC Citation:
"The President of the United States of America, authorized by Act of Congress July 9, 1918, takes pleasure in presenting the Distinguished Service Cross to Lieutenant Colonel (Air Corps) Sidney Sterling Woods (ASN: O-377222), United States Army Air Forces, for extraordinary heroism in connection with military operations against an armed enemy while serving as Pilot of a P-51 Fighter Airplane in the 4th Fighter Group, EIGHTH Air Force, in aerial combat against enemy forces on 22 March 1945, in the European Theater of Operations. On this date Lieutenant Colonel Woods became an ace in a day by shooting down five Focke-Wulf 190s. Lieutenant Colonel Woods' unquestionable valor in aerial combat is in keeping with the highest traditions of the military service and reflects great credit upon himself, the 8th Air Force, and the United States Army Air Forces."

Headquarters, U.S. Strategic Forces in Europe, General Orders No. 34 (1945)

 Mise nad Prahou byla pro Sidneyho Woodse v Evropě v pořadí osmašedesátá. Po sestřelu byl držen třináct dní v zajetí, než byl 29.dubna zajatecký tábor osvobozen postupujícími americkými vojsky. Do Spojených Států se vrátil po skončení bojů v Evropě v průběhu druhé poloviny roku 1945. Od 23. února 1946 byl zařazen do leteckých záloh (Air Force Reserve). Během války v Koreji  se stal velitelem 3525. Traing Group na základně Williams AFB v Arizoně, kde sloužil až do 31.12.1952. Poté se opět stal příslušníkem záloh ze kterých byl vyřazen v r. 1962. Zemřel 31. března 1989.

Během služby byl mnohokrát dekorován.

 

  • Air Medal with 9 oak leaf clusters (1 silver, 4 bronze)
  • American Campaign Medal
  • Asiatic-Pacific Campaign Medal
  • Croix de Guerre
  • Distinguished Flying Cross with 2 oak leaf clusters
  • Distinguished Service Cross
  • Prisoner of War Medal
  • Silver Star
  • World War II Victory Medal
  • European-African-Middle Eastern Campaign Medal with 2 bronze stars

 

 Ale ještě se vraťme zpět do Prahy roku 1945, k letounu se kterým byl Sidney Woods sestřelen. Po nouzovém přistání u Vestce bylo letadlo technickým komandem Luftwaffe odvezeno na letiště Praha-Kbely. Zde byl stroj zachycen  po skončení války na několika fotografiích  na "šrotišti" v jižní části letiště společně s dalšími Mustangy sestřelenými 16. a 17. dubna.

V popředí P-51D Mustang 44-14900 "Nellie Jane"Lt. Jamese Monahana sestřelený 17.4.1945, hned za ním , dle charakteristického poškození vrtulového kuželu a ohnutí listů částečně viditelný Woodsův 44-72251.  /Jaroslav Janečka/

 

 

                      

 Několik fotografií z pozdějšího období (pravděpodobně červenec či srpen 1945) trup Woodsova stroje je povalený nabok a "očesán". Lze si jen povzdechnout, jak obrovskou muzeální hodnotu by dnes měl i takový vrak! Bohužel, tak jako stovky dalších válečných letounů na našem území, podlehl poválečnému mírovému nadšení a likvidaci. Vše skončilo jako druhotný materiál v hutích. Z letounu se bohužel do dnešních dnů pravděpodobně nic nedochovalo. /foto: Jan Voříšek via A. Voříšková/

 

 

Další dvě fotografie stroje Lt. Col. Woodse, tentokrát na nějakém vrakovišti v okolí Kbel /via Pavel Klouček/

 

Originální podpis Sidneyho Woodse ze sbírky p. Tomáše Ratimce, díky za foto!

 

 

 Prameny:

 

-www.americanairmuseum.com

-Průvodce "Pod palbou Hloubkařů", Filip Vojtášek Academia 2019

-Praha 1945 očima fotografa /J. Voříšek, Svět Křídel 2013/

 

 Pavel Krejčí 14.9.2022