MiG-21PFM        "7915"

 

3. letka 9. slp - Bechyně

 

mjr. Lubomír Šilhánek

 

Sedlčany okr. Příbram     16.3.1970

 

 

Dohledat foto "7915" se mi nepodařilo, letoun ze stejné výrobní série,  "7913" se dodnes se zachoval na Slovensku /foto HIND 24/

 

 

Dne 16.3.1970 ve 13:50 odstartoval pilot 9. slp mjr. Lubomír Šilhánek s letounem MiG-21PFM trupového čísla "7915", aby plnil č. 5 OBP - let v zóně nad oblaky. Po vzletu z Bechyně pokračoval do prostoru Milevska, a  zde prováděl ve výšce 4000-8000 m úkol, během kterého byl sledován řídícím létání pomocí radiolokátoru. Poslední rutinní spojení měl ŘL s pilotem ve 13:58. Kolem 14:07 mizí radarová stopa letounu  z obrazovky. Ve 14:15 se pilota řídící dotazuje na stav paliva, ale nedostává odpověď. Následují další volání řídícího a ostatních účastníků letového provozu ale mjr. Šilhánek se již neozývá. Není divu. Podle všeho došlo již před pár minutami při vybírání zvratu z výšky 4-5 tis. m k jeho osudné chybě v pilotáži. Letoun dopadl na vysoké rychlosti (960km/h) naplocho na zem několik kilometrů jižně od Sedlčan, v katastru obce Rovina. Letadlo vyhloubilo nedaleko rybníka Podvesák 3,5 m hluboký a 11m dlouhý kráter a vybuchlo. Trosky byly vrženy severním směrem ve směru letu. Pilot na místě zahynul. Pátrání bylo zahájeno ve 14:35  po neúspěšných pokusech  o spojení, havárie letounu byla ohlášena ve 14:50. V 15:40 na místě katastrofy přistál vrtulník, jeho posádka potvrdila, že došlo k úmrtí pilota.

 

Letoun se při dopadu zcela roztříštil.

 

 

 

Na místě nehody 1970/2023

   

 

   

 

   

 Drobné trosky "7915" se dodnes nacházejí na místě dopadu.

 

Vyšetřovací komise konstatovala, že letoun byl bez závad, plně ovladatelný. Na základě pitevního ohledání částí těla bylo stanoveno, že pillot řídil letoun až do okamžiku nárazu. Bezprostřední příčinou katastrofy bylo nezvládnutí pilotáže při nácviku zvratu. Hlavní příčinu pak komise shledala v nesprávném stanovení posloupnosti a metodiky k obnovení návyků po 3 1/2 měsíční přestávce v létání na MiG-21. Dalším faktorem mohlo být to, že pilot na sobě neměl svoje na míru sešněrované přetlakové kalhoty, ale vypůjčené od jiného pilota.

Letoun MiG-21PFM-SPS "7915" byl vyroben v roce 1968,  byl ještě v záruce. Proto se na vyšetřování podíleli i sovětští "poradci". Stroj od začátku provozu do svého zničení nalétal pouhých 103,5 hodin.

 

Prameny:

- vyšetřovací spis - VUA Praha fond MNO 1970

 

Pavel Krejčí 3.2023