S-103 (MiG-15bis)  v.č. 613203

 

NF-31

 

15. slp Žatec, 2. letka

 

kpt. Pavel Koucký

 

Podmoky okr. Nymburk   18.4.1956

 

 

Ilustrační snímek MiG-15

 

 

 

 P. Koucký / via S. Vystavěl/

18. duben 1956 přinesl čs. letectvu hned dvě tragické mimořádné události. V nízké oblačnosti narazil u Mníchové Lehoty v okrese Trenčín do kopce stroj 32. bilp B-33 (Il-10). Při události zahynul pilot stroje, por. Morský. 

I příčinu druhé události lze spojit s počasím.  Roj "patnáctek" 15. slp toho dne  prověřoval činnost operátorů 158. radiotechnického pluku. Velitel 2. letky, kpt. Pavel Koucký  (v některých zdrojích uváděno i Kaucký, Kautcký nebo Kautský) byl vedoucím roje, na číslech mu byli J. Horák a M. Křemen. Ve výšce 7200m točil vedoucí a "dvojka" doprava, třetí člen roje pokračoval původním kurzem, aby ztížil operátorům vyhodnocování vzdušné situace. Bohužel, pravá zatáčka zavedla vedoucího a jeho číslo do oblačnosti. Dvojice se rozpadla a oba piloti ztratili prostorovou orientaci. Z nebezpečné situace se dostal pouze J. Horák, byť za cenu poškození letadla při prudkém vybírání letu. Letoun kpt. Kouckého narazil ve střemhlavém letu do země na okraji obce Podmoky na Nymbursku. Stroj se zcela rozříštil na okraji zahrady asi 150 metrů od nejbližšího stavení. /Pozn. Příčina nehody není zcela potvrzena. Dle některých zdrojů došlo mezi letouny v mraku ke srážce. Uvádí to např.  Stanislav Vystavěl ve své knize "Říkali mu Korea"./

 

Na událost dodnes vzpomíná pan ing. M. Javůrek. Popsal mi ji takto:

Událost  se odehrála v době mezi lety 1958 - 1960. Odhaduji, že mi bylo tehdy 8 - 10 let a sám jsem byl svědkem následků tragedie. Bydlel jsem tehdy v sousední obci Vrbice a po zjištění, že se na obloze děje něco neobvyklého a po následné detonaci jsme se s kamarády vypravili směrem k pravděpodobnému dopadu letadla. Byli jsme tam jedni z prvních a než nás vyhnaly orgány bezpečnosti, měli jsme možnost vidět na poli hluboký kráter, cca 2 m hluboký a 5 m v průměru, v něm nějaké trosky. Co mi utkvělo v paměti a na co do konce života nezapomenu byla ruka s hodinkami, utržená za zápěstím a hlava pilota, bez přilby s ohořelými vlasy, oddělená od těla. Havarovaný Mig měl být prý ze Žatce a pokud se pamatuji, šlo o srážku dvou letadel ve vzduchu.

 

 

 

 

 

 

 

Prameny:

VUA Praha Roční přehled nehod čs. letectva 1956

Stříbrný tryskáč MiG-15 , L. Režňák, Svět Křídel 2012

S. Vystavěl  "Říkali mu Korea", Svět Křídel 2005

 

Pavel Krejčí 8.2023