Junkers Ju 160D W.Nr 4246 "Schakal"
D-ULUR
Deutsche Lufthansa
pilot-V. Neubrand,radiotegrafista-W.Haupt
Chloumek u Hořic,22.7.1936
Fotografie havarovaného stroje z archivu ČSA
22.července 1936 startoval z letiště Praha- Kbely moderní říšskoněmecký dopravní letoun Junkers 160D, společnosti Deutsche Lufthansa. Letoun ráno přilétl z Mnichova, v Praze vystoupili čtyři cestující a pouze s dvoučlennou posádkou Junkers pokračoval do Breslau. Po 8. hodině se dostal do pásma deště a mlh nad východními Čechami, okolo 08.13 hodin vyslal radiotelegrafista nouzový signál a pravděpodobně v 08.15 hod. letoun narazil vysokou rychlostí a téměř kolmo do lesa "Bukovina" u obce Chloumek, nedaleko Hořic. Na místě havárie nalezen zcela zničený vrak letounu a mrtvoly obou letců.
Osádku tvořil pilot Viktor Neubrand (narozen 27.9. 1893 v Mnichově) a radiotelegrafista Wilfried Haupt (narozen 6.9. 1904 v Naukölnu u Berlína)
Celou tragickou havárii vyšetřovaly československé úřady, později byl vrak letounu a ostatky letců předány společnosti Deutsche Lufthansa. Šetřením nehody bylo zjištěno, že pravděpodobnou příčinou vzniku nehody byla technická závada- ze stroje se oddělilo výškové kormidlo nebo klapka na křídle a v souvislosti se špatným počasím a min. viditelností pilot nemohl zvládnout těžko ovladatelný stroj.
Místo havárie jsem poprvé navštívil v květnu 2008. Po několika upřesněních od pamětníků se povedlo najít místo dopadu v lese-dodnes je na místě patrná prohlubeň po kráteru. V okolí lze dodnes nalézt drobné úlomky z konstrukce letounu.
Další informace o této nehodě lze nalézt ve výborné knize ing. Ladislava Kellera „Nehody dopravních letadel v Československu“ díl 1./Nakl. Svět Křídel 2009/ Zároveň patří autorovi této knihy poděkování za poskytnutí informací o této nehodě z archivu ČSA.
Bokorys vytvořil Jarda "KVLH", drobné fragmenty tohoto stroje lze vidět též v muzeu Milana Trakala v Újezdu pod Troskami.
Pavel Krejčí 1.2014