S-102 (MiG-15)         v.č. 0509

 

"ZV-71"

 

4. letka, 3. slp  Brno

 

npor. Zdeněk Moravec +

 

Brno-Líšeň               4.4.1955


 

 Ilustrační snímek MiGu-15

 

 

Stav čs. letectva v r. 1955 ve velké zkratce. Přeškolování z vrtulové techniky na "tryskáče" - plném proudu. Počet letadel v provozu - 1859.  Poškození letadel, mimořádné události  a nehody - na denním pořádku. Katastrofy - když se zadařilo, tak i několik za měsíc. 

4. dubna 1955 prováděl npor. Zdeněk Moravec, pilot 4. letky 3. slp v Brně nácvik vyšší pilotáže v prostoru severně od letiště. Pro akrobacii se strojem S-102 (v.č. 0509 ještě ze sovětských dodávek) měl stanovenou výšku 3-4 tisíce metrů. To se ale v té době nebralo jako žádné dogma, během obratů se pilot dostal až nad 7 tis. metrů.

Co se přesně stalo se již nikdy nedozvíme. Svědci ze země pozorovali jeho akrobacii, v jednom okamžiku letoun přešel  ve velké výšce do střemhlavého letu a pod strmým úhlem téměř nadzvukovou rychlostí  narazil do země. Stroj vrazil do kamenitého okraje vápenky v Líšni ( dnes Lesní lom) a úlně se roztříštil.

Vzhledem k tomu, že letoun byl nárazem a následným výbuchem roztrhán na drobné kousky, nebylo možno provádět  technickou expertýzu systémů stroje. Z těla pilota bylo nalezeno jen 2,6 kg drobných částí tkání (na to, že váha pilota byla 93 kg je to opravdu žalostně  málo). V té době se jestě biochemické analýzy neprováděly,  na rozdíl ode dneška tedy nebylo možno na základě biochemických stop ve tkáních  posoudit, zda byl či nebyl pilot při vědomí a jestli zažíval stres. Někteří svědci uváděli, že slyšeli zvuky, které připomínaly vysazování motoru. Vyšetřování nicméně s touto hypotézou nepracovalo. Pozornost se upřela jiným směrem. Pilot během letu sice použil kyslíkovou masku, nebylo ale jisté, že v lahvi bylo  dostatečné množství kyslíku! Jeho nedostatek mohl přispět  k tomu, že se pilot při jednom z manévrů "uspal".  To vedlo zřejmě k následnému neovládanému letu střemhlav  do země.

 

Černá díra ve skále, to je v podstatě vše, co zbylo z letounu npor. Moravce.

 

Zákres dopadu letounu.

 

Vápenka v Líšni na leteckém snímku rok po nehodě, 31.5. 1956. /MO ČR/

 

Mladý, výtečně hodnocený, sportovně zdatný pilot-kliďas po sobě zanechal tříletého syna a mladou manželku, která musela být doma  po "velitelské navštěvě" a seznámením se, že manžel se domů už nevrátí navštívena i lékařem z ULZ který ji musel předepsat prášky na uklidnění...

 

Hodnocení npor. Moravce u pluku.

 

Hned následujícího  dne došlo  k další katastrofě MiGu-15, tentokrát u 15. slp v Žatci, ale to už je jiný příběh.

 

Prameny:

 

- vyšetřovací spis- VUA Praha

 

Pavel Krejčí 1.2024