S-102 (MiG-15) v.č. 0509
"ZV-71"
4. letka, 3. slp Brno
npor. Zdeněk Moravec +
Brno-Líšeň 4.4.1955
Ilustrační snímek MiGu-15
Stav čs. letectva v r. 1955 ve velké zkratce. Přeškolování z vrtulové techniky na "tryskáče" - plném proudu. Počet letadel v provozu - 1859. Poškození letadel, mimořádné události a nehody - na denním pořádku. Katastrofy - když se zadařilo, tak i několik za měsíc.
4. dubna 1955 prováděl npor. Zdeněk Moravec, pilot 4. letky 3. slp v Brně nácvik vyšší pilotáže v prostoru severně od letiště. Pro akrobacii se strojem S-102 (v.č. 0509 ještě ze sovětských dodávek) měl stanovenou výšku 3-4 tisíce metrů. To se ale v té době nebralo jako žádné dogma, během obratů se pilot dostal až nad 7 tis. metrů.
Co se přesně stalo se již nikdy nedozvíme. Svědci ze země pozorovali jeho akrobacii, v jednom okamžiku letoun přešel ve velké výšce do střemhlavého letu a pod strmým úhlem téměř nadzvukovou rychlostí narazil do země. Stroj vrazil do kamenitého okraje vápenky v Líšni ( dnes Lesní lom) a úlně se roztříštil.
Vzhledem k tomu, že letoun byl nárazem a následným výbuchem roztrhán na drobné kousky, nebylo možno provádět technickou expertýzu systémů stroje. Z těla pilota bylo nalezeno jen 2,6 kg drobných částí tkání (na to, že váha pilota byla 93 kg je to opravdu žalostně málo). V té době se jestě biochemické analýzy neprováděly, na rozdíl ode dneška tedy nebylo možno na základě biochemických stop ve tkáních posoudit, zda byl či nebyl pilot při vědomí a jestli zažíval stres. Někteří svědci uváděli, že slyšeli zvuky, které připomínaly vysazování motoru. Vyšetřování nicméně s touto hypotézou nepracovalo. Pozornost se upřela jiným směrem. Pilot během letu sice použil kyslíkovou masku, nebylo ale jisté, že v lahvi bylo dostatečné množství kyslíku! Jeho nedostatek mohl přispět k tomu, že se pilot při jednom z manévrů "uspal". To vedlo zřejmě k následnému neovládanému letu střemhlav do země.
Černá díra ve skále, to je v podstatě vše, co zbylo z letounu npor. Moravce.
Zákres dopadu letounu.
Vápenka v Líšni na leteckém snímku rok po nehodě, 31.5. 1956. /MO ČR/
Mladý, výtečně hodnocený, sportovně zdatný pilot-kliďas po sobě zanechal tříletého syna a mladou manželku, která musela být doma po "velitelské navštěvě" a seznámením se, že manžel se domů už nevrátí navštívena i lékařem z ULZ který ji musel předepsat prášky na uklidnění...
Hodnocení npor. Moravce u pluku.
Hned následujícího dne došlo k další katastrofě MiGu-15, tentokrát u 15. slp v Žatci, ale to už je jiný příběh.
Prameny:
- vyšetřovací spis- VUA Praha
Pavel Krejčí 1.2024