Avia S-199   ev. č. 213

 

4. letecký stíhací  pluk

 

pilot: rt. Oto Ryšánek

 

Plzeň-Bory   26.4.1950

 

 Ilustrační kresba S-199 / autor: Petr Kolmann /

 

 O tom, že Avia S-199 měla zvláště během startu mizerné, až nebezpečné vlastnosti již bylo napsáno hodně, a to i na těchto stránkách. Pod toto tvrzení by se jistě podepsal i pilot 4. lsp rt. Oto Ryšánek - kdyby mohl. Kombinace vlastností tohoto letounu a nezkušenosti pilota si tak, jako v mnoha případech té doby, vyžádala pilotův život.

Při nácviku slétanosti devítičlenné skupiny startoval rt. Ryšánek 26. dubna 1950 na letišti v Borech jako vedoucí druhého tříčlenného roje. Po asi 300m rozjezdu mu letoun na nerovnosti nadskočil a začal "utíkat" ze směru. Pilot se snažil letoun udržet ve vzduchu přitažením výškového kormidla. Gyroskopický moment vrtule ale stroj čím dál víc stáčel do strany. Pilot se snažil přivést letoun na zem stažením plynu. Letoun se prudce prosednul, narazil na kola, potom na ostruhu, a tyto odskoky se několikrát opakovaly. Pilot se snažil opětovným přidáním plynu start dokončit. Letoun po přidání povyskočil do výše 2-3 m, stočil se prudce do strany a naklonil na levé křídlo, kterým narazil do země. Poté se odrazil na pravý podvozek, zabalancoval a vybočen z dráhy mířil do oraniště. Pilot opět stáhnul plyn a  snažil se letoun brzdit, nicméně stroj ještě značnou rychlostí opustil zpevněnou plochu. V oraništi se zabořil koly hlavního podvozku, převrátil na znak a setrvačností ještě popojel několik metrů než se zastavil. Pilot byl zřejmě z celé situace tak otřesený, že nestihl vypnout palubní elektrickou síť a zavřít palivo. Po převrácení došlo k porušení palivové nádrže, která je umístěna za sedadlem pilota a k požáru. Přesto, že se letištní hasiči obětavě snažili pilota zpod převráceného letounu vyprostit, tento utrpěl závažné popáleniny a brzy skonal.

Vyšetřovací komise, která byla po nehodě ustanovena měla brzy ve všem jasno. Výrobek čs. socialistického průmyslu Avia S-199 je dobrý stroj, za nehodu může pilot. Za příčinu katastrofy byla označena nerozhodnost pilota během startu a nedodržení vydaných nařízení...

 

 Snímky nehody S-199 rt. Ryšánka /VUA Praha/.

Fotografie byly poškozeny při povodních v r. 2002, tuto vadu na kráse ale jistě vyrovnává fakt, že zatím nebyly nikdy publikovány.

 

 

 

Za pozornost  stojí určitá míra sebekritiky ve vyšetřovacím spisu, která se týká průběhu hašení vzniklého požáru...

 

Prameny:

-vyšetřovací spis z fondu MNO VUA Praha

 

Pavel Krejčí 12.2017