Avia S-199            výr. č. 528

 

trup. ozn. GY- ??

 

3. letecký pluk  Brno

 

por. Milan Procházka

 

Brno- Černovice    9.7.1953

 

 Dobový letecký snímek letiště Brno- Černovice, někdy též označované jako Slatina.  Dnes je na místě průmyslová zóna Černovická terasa. /CUZK/

 

 

 

Dne 9.7. 1953 ve  13.09 hod.  startovalo z letiště Brno několik strojů 2. letky LP 3 typu Avia S-199, aby plnilo úkol nácviku skupinové slétanosti v letce. Skupina pod vedením por. Josefa Franty po shromáždění do formace přelétávala nad letištěm, odkud byl tvar sestavy kontrolován. Událost, která nastala při třetím průletu skupiny nad letištěm  tak měli pozemní pozorovatelé  "jako na dlani". Pilotovi, který letěl ve druhém roji, poručíku Milanu Procházkovi se z ničeho nic utrhl na jeho Avii S-199 vrtulový list. Celý stroj se začal silně třást, obrovské vibrace v několika vteřinách způsobily destrukci stroje. Ostatní piloti ve formaci, kteří měli por. Procházku v zorném poli spatřili, jak se z jeho stroje nadzvedl a vzápětí odpadl motorový kryt, odpadl překryt kabiny a uvolnila levá podvozková noha. Pilot byl zřejmě nečekanou událostí tak omráčen, že promeškal několik drahocenných  vteřin k výskoku v době, kdy jeho stroj ještě letěl rovně. Npor. Šmídek, který letěl ve stejném roji na něj do rádia několikrát zakřičel "Vyskoč!", ale pilot nereagoval. Letadlo se z formace zvrátilo pravou stoupavou zatáčkou a z výšky asi 1500m metrů řítilo k zemi. Letoun zřejmě nebyl ovládán, během pádu se dvakrát vzepjal. Při druhém výstupu bylo vidět padák, který se z kabiny nafouknul. Pilot se zřejmě snažil opustit letoun, ale nedokázal se dostat z kabiny. Padák se roztrhnul a jeho cáry vlály podél trupu. Těsně nad zemí , ve výšce 30-40m se pilotovi podařilo dostat z kabiny a vyskočit, o zlomek vteřiny později ale zahynul při nárazu o zem.  Letadlo dopadlo několik set metrů od hangárů na travnatou  plochu letiště vedle dráhy,  odkud před chvílí odstartovalo, tělo pilota bylo nalezeno několik metrů od vraku.

 

Letoun se proměnil ve změť pokrouceného plechu.

 

Motor letadla částečně zarytý v zemi.

 

Kryt motoru, který z letadla odpadl a  byl nalezen opodál.

 

Opatření, která následovala po  této katastrofě byla typická pro celou mizérii s níž se čs. letectvo stále ještě používající typ S-199 potýkalo. Na letounech S-199 bylo zastaveno létání,  byly provedeny prohlídky hlav vrtulí a zkontrolovány listy na případné trhliny. Piloti prošli školením o správném opuštění letounu. Provoz se poté opět obnovil. Celá situace se vyřešila až se zavedením typu MiG-15, který již technicky byl na zcela jiné úrovni a jehož zavedení k plukům umožnilo vyřadit "Mezky"  z provozu.

Jen dva dny před touto událostí, tedy 7.7. 1953 skákal z jiné S-199 po odpadnutí listu vrtule jiný pilot, por. Pospíšil. V jeho případě  došlo k tomu, že byl list díky technické závadě na synchronizátoru kulometu, nebo díky vadnému střelivu ustřelen. Por. Pospíšil měl tehdy více štěstí a nehodu  přežil. Případ je popsán ZDE.

 

 

 

Prameny:

 

- vyšetřovací spis  VUA Praha

 

Pavel Krejčí 5.2020