Messerschmitt Bf 109G-6  W. Nr. 166274

 

I./ Jagdgeschwader /JG/ 302 "Wilde Sau"

 

Uffz. Hermann Dürr

 

Kunžak- vrch Křikava okr. Jindřichův Hradec

 

24.8.1944

 

Ilustrační kresba Bf 109G-6 jednotky JG 302 / autor Jiří Černošek/

 

 

 

24. srpna 1944 brzy ráno odstartovaly z Itálie tři svazy 15. AF k náletům na cíle ležící na území okupovaného Československa.  Tyto cíle představovala rafinerie David Fanto v Pardubicích, Vacuum Oil Company v Kolíně a letiště v Pardubicích.  Zároveň odstartovaly další bombardéry, které zautočily na cíle v Itálii, Maďarsku a Jugoslávii. Těmto strojům se podařilo odlákat pozornost německých stíhačů  od hlavního svazu. Následkem toho se muselo 41 německých a maďarských stíhačů vrátit na svoje základny a dotankovat palivo. Hlavní svaz mezitím nerušeně pokračoval nad primární cíle a povedlo se mu bez problémů shodit svůj smrtonosný náklad na určené cíle. Do té doby se tedy dařilo vše podle plánu a akce probíhala poměrně nerušeně. Jedinými stroji, které se pokusily o útok na bombardéry, bylo několik strojů Fw 190 z bombardované základny v Pardubicích. Krátce po nasazení zpátečního kurzu ale na stroje zaútočili stíhači, kteří po dotankování paliva odstartovali z Rakouska. Stíhačům od JG 27 se podařilo zaměstnat doprovodné americké Mustangy a toho využily Fw 190 od JG 3 a JG 300 společně s Bf 109 od JG 302 k útoku na bombardéry. V prostoru Jindřichova Hradce došlo k zasažení čtyř B-24, z nichž tři se zřítily na našem území. Téměř ve stejném okamžiku ale přispěchal  pomoc americký doprovod, který s Němci zle "zatočil". Němečtí stíhači se nehodlali pouštět s americkými Mustangy do soubojů a raději volili ústup.

Jedním z pilotů, kteří se poté, co se na scéně ojevili američtí stíhači snažili o rychlý únik z bojiště byl Uffz. Hermann Dürr, pilot 4. staffel stíhací jednotky JG 302 . Za ocasní plochy jeho Bf 109-6 výrobního čísla 166274 se ve výšce 4500 metrů v prostoru Kunžaku zavěsil se svým Mustangem Lt. Harry L. Parker z 325. Fighter Group. Ze vzdálenosti 275 metrů na stroj Uffz. Dürra zahájil palbu, ale vzápětí se mu zaseklo všech šest kulometů a tak se odpoutal z boje. Krátká dávka však měla větší účinek, než v jaký snad Lt. Parker doufal. Messerschmitt , který pilotoval Uffz. Dürr byl  vážně zasažen a jeho pilot na nic nečekal. Odhodil překryt kabiny, výchylkou řídicí páky otočil svůj stroj na záda a z letounu vyskočil na padáku. Opuštěný stroj se vzápětí zřítil jižně od Kunžaku v prostoru zvaném "Křikava", na pole F. Šicnera z Kunžaku. Po nárazu se letadlo částečně zarylo do země a trosky zachvátil požár. Pilot během výskoku utrpěl zlomeninu nohy, když narazil do ocasních ploch svého letadla. Poté se  bezpečně  snesl k zemi  na padáku a tím pro něj bitva skončila. I přes zranění si mohl gratulovat, protože řada jeho spolubojovníků americkou odvetu  za útok na bombardovací svaz nepřežila. Jen nedaleko od místa dopadu jeho "stodevítky"  skončil život jiného pilota JG 302, Ofhr. Lothara Sommera, který zahynul v kabině svého Messerschmittu. /Případ ZDE/

 

 Místo dopadu v r. 2018

 

 Drobné fragmenty nalezené v r. 2018

 

   
Štítek z radiostanice FUG 16 Fragment držáku zaměřovače REVI 16

 

 

Místo dopadu bylo nalezeno v r. 2004 panem J. Šaškem. Letoun během dopadu vytvořil mělký kráter, který Němci vzápětí uklidili. Během průzkumu místa bylo nalezeno epicentrum havárie a v něm menší množství drobných fragmentů. Ty Jirka zapůjčil do Muzea Jindřichohradecka, kde jsou vystaveny ve vitríně v expozici věnované letecké bitvě 24.8.1944. Pro tento případ je nejvýznamnějším nálezem krytka  /ve vitríně vlevo/, na které je zřetelně napsáno číslo 166274, které přesně odpovídá výrobnímu číslu stroje , ve kterém 24.8.1944  letěl Uffz. Dürr.

 

   
Fragment vrtulového kužele Zbytky munice a fragment počítadla střeliva z palubní desky

 

Prameny:

 

J. Šašek, Letecká bitva nad Jindřichohradeckem 24.8.1944 , nakl. Svět Křídel  2011

 

Pavel Krejčí 11.2018