Consolidated B-24D Liberator 

 

42-40662 "Black Magic"

 

415.Bomb Squadron, 98.Bomb Group, 15.AF

 

Lhenice okr. Prachatice, 22.2.1944

 

 

                                                                                                                        Artwork of "Black Magic" by Antony Gastner- Thanks indeed!

 

 

 

Fotografie Liberátorů 98.BG během náletu v přízemní výšce na rafinerii v Ploesti 1.8.1943. V popředí B-24D 42-63758, nejvzdálenějším strojem je náš 42-40662 "Black Magic"

 

 

 

 "Black Magic" na své domovské základně s "kabinovkou"  chránící kokpit proti slunečnímu žáru.

Operaci "Argument" provedla 8. a 15. letecká americká armáda ve dnech 19.-25. února 1944 s cílem bombardovat zbrojní a letecké továrny v Německu a na okupovaných územích. Součástí operace byl i nálet dne 22. února 1944 na letecké továrny Messerschmitt GmbH v Obertraublingu, severozápadně od Prufening v okolí Regensburgu a Mnichova v Bavorsku. Součástí velkého svazu byly Liberatory B-24 od 98. Bombardment Group USAAF, tyto čtyřmotorové letouny se u Regensburku oddělily a nabraly kurz na Plzeň. Stíhací doprovod amerických bombardérů se musel vrátit zpět na základny kvůli nedostatečnému doletu. Luftwaffe reagovala vysláním těžkých dvoumotorových stíhaček Me 110G-2 od II. gruppe eskadry ZG1 ze základny Wels u Lince.

Krátce po poledni 22.2. 1944 došlo v prostoru Plzně k prudké bitvě, při které bylo sestřeleno několik Liberátorů a rovněž útočících Messerschmittů. Na straně útočící ZG 1 je zaznamenána ztráta čtyř "Zerstörerů". U obcí Metly a Kasejovice se posádkám podařilo provést nouzové přistání do terénu a letouny byly později rozebrány technickým komandem Luftwaffe a odvezeny. Další dvě "stodesítky" byly na odpis.

U Hartmanic  v okrese Klatovy se zřítila Me 110G-2 W.Nr 420009 posádky Meissl/Metz. Oba letci stroj včas opustili na padáku a později se vrátili k jednotce. Informace zde.

Další "stodesítka" W.Nr. 6417 se zřítila u obce Líšťany západně od Plzně. Informace zde. 

Americké letectvo ztratilo tento den nad naším územím tři Liberátory.

Stroj 44-73128 zvaný posádkou "Butch" se zřítil nedaleko Dubče u Nepomuku.Informace zde. 

Dalším strojem byl B-24H  42-64393, sestřelený stroj se rozpadl ve vzduchu nedaleko obce Bukovec na Domažlicku. Informace zde.

 

Třetím strojem byl 42-40662 s přezdívkou "Black Magic". Krátce po jedné hodině odpolední byl svaz zezadu napaden Messerschmitty 110. Němečtí piloti nejprve odpálili rakety W.Gr 21 zavěšené na podkřídelních závěsnících. Poté se dotáhli blíž ke svazu a zahájili palbu kanony MG 151. Stroj "Black Magic" byl smrtelně zasažen a opustil formaci. Posádka měla stroj stále pod kontrolou, rozsah poškození byl ale takový, že nedával šanci na pokračování v letu. Letci pod velením Lt.Malase postupně opouštěli stroj na padácích. Na rozdíl od posádek dvou dalších, toho dne sestřelených Liberatorů, měli obrovské štěstí. Všem se podařilo bezpečně přistát na padácích v zasněžené krajině kolem Lhenic v okrese Prachatice. Opuštěný stroj jen těsně minul Lhenice a dopadl na louku, jen několik set metrů od obce. Po dopadu vybuchly benzinové nádrže a letadlo zmizelo v plamenech. Zachovaly se jen vnější části křídel, letadlo jinak kompletně shořelo. Krátce po katastrofě prostor uzavřeli příslušníci Wehrmachtu a zamezili k vraku přístup. Trosky byly po čase odvezeny povozy lhenických hospodářů za německé asistence pryč.

Všech deset letců bylo postupně německou brannou mocí zajato. Některým členům posádky se snažilo pomoct české obyvatelsvo. To mělo později pro některé obyvatele vážné dopady v podobě uvěznění na Pankráci a poté v trestném táboře. Letci pak strávili zbytek války v zajateckých táborech Stalag Luft, odkud byli až po více než roce osvobozeni postupující americkou armádou.

Dva z letců se na "místo činu" po mnoha desítkách let vrátili. Byli to T/SGT. Merl Q. Vanderhoof /v letech 1999 a 2000/ a navigátor 1./Lt. H.L. Williams. Tito letci navštívili Lhenice i samotné místo dopadu stroje.

 

 

 

 Trosky stroje v zasněžené krajině na okraji Lhenic - zřetelná je konstrukce křídla, pneumatika hlavního podvozku a kyslíková nádrž. /kniha Operace Argument/

 

 

 Dva snímky vnější části křídla, která nepodlehla plamenům. Snímky dle mého názoru dokazují, že letoun byl v době sestřelení stále v pískové pouštní kamufláži. Svědčí o tom vysoký kontrast mezi lemem výsostného znaku /červená barva/ a podkladem /písková/. /Operace Argument/

 

Tento stroj je zajímavý hned z několika důvodů. Je to zřejmě jediný letoun USAAF sestřelený na našem území, který měl  pouštní kamufláž. Je to rovněž jediný Liberator verze "D" sestřelený na území bývalého Československa. Tedy stroj, který měl na přídi "skleník" -pozdější stroje zde již měly otočnou střeleckou věž. A v neposlední řadě- tento stroj se v srpnu 1943 zůčastnil slavného náletu na rafinerie v Ploesti. Ten byl uskutečněn z výšky pouze několika desítek metrů. Snahou bylo vyhnout se detekci německými radary. Pro velké ztráty se ale v budoucnu od této taktiky upustilo.

Na místo této události jsem se dostal v roce 2015. Díky laskavosti majitele louky mi byl umožněn průzkum místa. Ten byl sice již v minulosti proveden skupinou Slet z Plzně, jeden velký a množství drobných objektů moji předchůdci ale přece jen přehlédli...:-). Rád bych budoucí "průzkumníky" tohoto místa upozornil, že majitel louky bydlí nedaleko a nevypadá, že by s někým jen tak debatoval. Proto se na místo raději nevydávejte bez jeho svolení. Kromě drobných, spálených fragmentů na povrchu již zde ale s největší pravděpodobností nic nebude.

 

   

 Místo dopadu v roce 2015

 

 

 Vrtulový list z levého vnějšího motoru /motor č. 1/

 

 List po očištění a konzervaci

 

   

 Průstřel v listu způsobený německým granátem ráže 20mm. Tvar průstřelu potvrzuje výpověď navigátora z jiného stroje 2./Lt.H. R. Huntera, který uvedl, že stroj byl zasažen palbou zezadu.

 

   

 Znak výrobce vrtulového listu-Hamilton Standard Propellers

 

   
Štítek z motoru stroje Pratt and Whittney R 1830 Výstražný štítek

 

   
Štítek z motoru  

 

   
Mikrospínač Fragment z motoru

 

               

 

 

 Část pažby ze signální pistole

   

 Torzo nábojnice a střela r. 12.7 mm

 

   
Část elektoinstalace  

 

   

Svorka a zbytek hadice

 

   

 Části motoru

   

 

   

 Část motoru P&W R 1830

 

   

 Části motoru, fragmenty z hydraulické instalace

 

   

 

   
Část plexiskla ze zasklení kabiny Pertinaxové kolečko-součást lankového převodu.

 

Podrobnější informace lze nalézt v knize autotů Foud, Krátký, Vladař "Operace Argument" /2004/ . Událostí se rovněž zabýval lhenický kronikář Jan Bumba, na internetu lze nalézt několik článků tohoto autora na toto téma.

 

Za pomoc děkuji Tomovi, Pavlovi a Milanovi                                                                      

                                                                                                                                                            Pavel Krejčí 7.2015